10 abilitati care iti aduc succes financiar
Mi-am facut un obicei in ultimii ani din a-mi studia mentorii, persoanele pe care le admir, partenerii si clientii pentru a determina care sunt acele abilitati care i-au servit cel mai bine pe drumul succesului lor si am observat ca anumite abilitati se repetau. Mai mult, am observat ca si pentru mine aceste abilitati au fost determinante pentru a obtine succesul in diverse arii si in acelasi timp lipsa acestora a fost determinanta in esecurile mele.
Aceste 10 abilitati sunt aplicabile in toate ariile vietii nu doar in aria banilor:
1. Contractarea
Contractarea reprezinta abilitatea de a stabili termenii esentiali inainte de a intra intr-o relatie/ angajament/ initiativa samd.
Contractarea este esentiala in relatiile interumane insa este la fel de importanta si in relatia nostra cu noi insine in momentul in care incepem ceva nou.
Contractarea intr-un mod simplificat presupune obiectivul (ce vrem sa facem), beneficiile dorite (ce vrem sa obtinem) si pretul (ce suntem dispusi sa platim sau sa pierdem pentru atingerea scopului).
Un exemplu simplu: Vreau sa imi deschid o afacere. Ma tot gandesc la acest lucru de ani de zile si observ ca imi lipseste motivatia de a face ceva concret. Poate ca exista motivatia insa ceea ce lipseste cu adevarat este asumarea unui contract cu noi insine.
Cum ar putea arata un astfel de contract: obiectivul: Sa imi deschid o afacere in domeniul X, beneficiile dorite: libertatea de a-mi face singur programul, un venit de X EUR pe luna; pretul: sa investesc suma X, sa muncesc 2 ani in afacere in paralel cu jobul pe care il am in acest moment, sa imi pierd venitul constant de la job.
Bineinteles, mai sunt o serie de detalii de stabilit dar cele trei puncte sunt esentiale pentru orice contract.
De foarte multe ori esuam in initiativele noastre prin simplul fapt ca nu contractam corect de la inceput. Intram in initiative fara sa stim exact ce vrem sa obtinem si mai ales ce pret suntem dispusi sa platim.
Orice schimbare vine la pachet si cu beneficii si cu dezavantaje si din ce am observat multi oamenii isi doresc beneficiile dar pierd din vedere dezavantajele. In cazul unei contractari corecte, vei stii exact ce vrei sa obtii inca de la inceput si iti vei asuma si dezavantajele.
2. Perseverenta
Aici este simplu 🙂 Este abilitatea cea mai des intalnita si cea mai evidenta pe care o intalnesc la oamenii care au succes financiar. Sunt perseverenti in actiunile lor, nu renunta la primul obstacol, investesc constant in ei si in proiectele lor.
3. Capacitatea de a gestiona emotiile negative
Nimeni nu spune ca ar trebui sa ai doar emotii pozitive, ba chiar eu cred ca este sanatos sa ai si emotii pozitive si emotii negative. Este sanatos si firesc sa fie asa insa este important sa invatam sa le recunoastem si sa le gestionam pe cele negative.
Nu luam decizii importante cand suntem furiosi;
Nu mergem la cumparaturi cand suntem tristi;
Nu actionam din frica sau disperare;
Nu intram in negocieri importante cand suntem plini de neincredere.
Ar fi bine sa lucram cu aceste emotii pentru a le intelege si a invata cum sa le schimbam in timp. Poate vom intra in detalii cu alta ocazie, insa pana atunci este important de stiut ca deciziile financiare majore trebuie sa fie luate dintr-o stare de echilibru emotional.
Daca nu suntem ok, stam un pic pe bara, mergem la o plimbare in parc, imbratisam o persoana draga (sau un copac :)), ascultam ceva amuzant, facem un pic de sport, ne gandim la realizarile noastre de pana acum si multe alte tehnici simple pe care le vom dezvolta cu alta ocazie. Abia dupa, cand starea noastra s-a schimbat in bine, ne reapucam de treaba.
4. Curajul
Creierul nostru iubeste “status que” – starea actuala a lucrurilor. Nu pentru ca ne este bine neaparat ci pentru ca in starea actuala “am supravietuit”, ceea ce este si scopul principal al creierului nostru primitiv (cel responsabil cu emotiile). Orice schimbare pe care vrem sa o facem, inseamna un nou status que unde creierul nostru nu stie daca vom mai supravietui asa ca apare senzatia de frica. Curajul inseama a actiona in pofida acestei frici.
De cele mai multe ori, acolo unde ne este cel mai frica sa intram acolo sunt si beneficiile cele mai mari pe care le putem obtine.
5. Abilitatea de a citi cifrele
Ne blocam adesea in a lua decizii financiare si de business bune pentru ca pur si simplu nu suntem in stare sa luam o foaie de hartie (sau excel) si sa punem acolo cifrele. De multe ori cifrele vorbesc de la sine.
Adevarul este ca oamenii care au succes financiar stiu sa citeasca povestea pe care o spun cifrele, fie ca vorbim de bugete, situatii financiare, studii de caz, statistici samd.
6. Inteligenta sociala
Pentru a vinde ceva cuiva, acel cineva trebuie sa te placa.
Banii tai vin intotdeauna de la o alta persoana.
Daca nu stii ceva, cu siguranta exista o alta persoana care stie si te poate invata.
O usa care iti este inchisa sigur poate sa ti-o deschida un alt om.
Suntem fiinte sociale si succesul nostru (financiar si nu numai) depinde in mare masura de calitatea relatiilor pe care le avem.
Mai mult decat atat, majoritatea studiilor ajung la concluzia ca factorul determinant al unei vieti implinite este calitatea relatiilor pe care le avem.
7. Productivitatea
Si aici este foarte simplu. Mergem pe principiul lui Pareto 20/80 – 20% din activitati ne produc 80% din rezultate. Tot ce trebuie sa facem este sa determinam care sunt acele 20% din activitatati.
Mai departe, trebuie sa fim constienti ca noi oamenii nu suntem facuti sa avem o activitate intelectuala intensa o zi intreaga. Putem avea poate un interval de 2-3-4 ore pe zi in care putem fi in forma intelectuala maxima. Puterea de concentrare se poate antrena insa nu la infinit.
Vezi cat timp dintr-o zi poti sa fii maxim de productiv si in ce perioada a zilei si fa atunci acele 20% din ativitati care conteaza. De restul activitatilor te ocupi in celelalte perioade.
Vezi sa incluzi in programul tau zilnic somn suficient (foarte important pentru productivitate si starea de bine), momente de relaxare, miscare si alimentatie de calitate.
Simplu, nu? :))))))
8. Ofera multa valoare
Banii sunt o expresie a valorii pe care o oferim celorlalti. Daca o oferim celorlalti, inseamna ca nu noi ci ceilalti trebuie sa considere valoros ce avem noi de oferit. Pentru ceilalti, valoros este sa isi rezolve o problema sau sa obtina o satisfactie iar rolul nostru este sa le oferim exact aceste lucruri.
Cheia este sa oferi mai multa valoare decat primesti. In acest fel “contractul” cu tine va reprezenta o oferta de nerefuzat pentru ceilalti. Cine nu ar vrea sa iti ofere 10 lei pentru a primi 20 de lei :))))
Important este insa sa iti dai seama care sunt nevoile reale ale celorlalti, nu cele pe care ti le imaginezi tu. Trebuie sa tii minte ca si ceilalti au oferit ceva valoros in schimbul banilor (timpul si abilitatile lor) si pentru a face schimbul cu tine au nevoie sa perceapa ceea ce ai tu de oferit ca fiind mai valoros decat ce au oferit ei initial.
Acest concept este valabil in orice domeniu de activitate si indiferent de modul in care iti castigi banii.
9. Amanarea recompensei
Potrivit studiilor aceasta abilitate este una dintre cele mai bune predictoare ale succesului in majoritatea ariilor vietii. Este destul de intuitiv pentru ca are legatura cu disciplina de a urmari un scop vs. a fi distras foarte usor de orice mica placere.
Puteti citi aici despre un experiment al Universitatii Stanford prin care s-a testat aceasta abilitate la copii si s-au urmarit rezultatele acestor copii timp de 40 de ani.
10. Abilitatea de a inchide “contractele”
Deschidem multe usi si uitam sa le mai inchidem. Ajungem sa ne impartim in 7 directii si sa navigam haotic printre ele fara sa stim care dintre ele mai au sens.
La nivel micro vorbim de un sifonier plin de haine dintre care folosim poate 20%, mici proiecte deschise si neincheiate, conversatii neincheiate, to do list amanat de pe o zi pe alta sau mai rau ramas doar in mintea noastra.
La nivel macro vorbim de relatii neincheiate complet, afaceri pornite si care nu merg dar pe care le tinem in continuare, cariere care nu ne mai implinesc dar pe care le urmam pentru ca ne platesc facturile.
Ne impartim sufletul si energia in 7 directii si normal ca suntem obositi fizic si psihic si nu ajungem sa mai realizam nimic din ce ne dorim.
Aceasta problema vine partial dintr-o contractare defectuoasa (vezi punctul 1) si partial din frica de a pierde insa mentinand cu noi si in noi parti vechi si nefolostoare nu vom mai avea loc pentru unele noi si folositoare.
Poate, ar fi timpul sa ne facem curat in casa si in viata!
Propunere pentru succes financiar (si nu numai)
Avand in vedere aceasta impresionanta lista de 10 abilitati care ne determina succesul financiar (si stiu ca sunt mult mai multe) nu as vrea sa cadem in patima perfectionistului. Pe unele sigur le stapanim destul de bine, la altele poate mai avem de lucrat. De lucrat la toate in acelasi timp nu prea putem, insa ce putem face este sa alegem acea abilitate la care ne simtim cei mai slabi. De acolo vor veni si rezultatele cele mai spectaculoase, apropo de regula lui Pareto.
Asadar, va propun sa alegeti una dintre aceste abilitati si sa incepeti sa lucrati la ea. Este important sa va asumati lucrul la aceasta abilitate timp de cel putin 6 luni pentru a vedea si ceva rezultate.
Impreuna putem sa crestem mai repede si mai frumos!
Pana data viitoare spor in toate!
Valentin
PS. Daca ti-a placut articolul si l-ai gasit util, te rugam se ne dai share.
PPS. Alatura-te comunitatii noastre StiintaBanilor pentru a te imbogati spiritual, mental si material.
5.Abilitatea de a citi cifrele.
Am cam fugit de ele, din diverse motive intarite inca din copilarie. Dar, sunt mult mai utile decat alte detalii. Vreau sa aprofundez si sa invat cum sa inteleg cifrele, mai bine nu doar sa le citesc 🙂
Excelent. Poti incepe cu un buget personal 🙂
Tind sa cred ca cei care detin o capacitate mare de amanare a recompensei implicit se descurca bine si la celelalte abilitati enumerate de tine. Explicatia e destul de simpla. Amanarea recompensei nu inseamna sa stai pe canapea doar ca sa treaca timpul asteptandu-te ca in viitor vei primi ceva mai mult. Aceasta amanare presupune munca multa in tot acest timp, definirea unei strategii, studiu, calcule, imbunatatirea anumitor abilitati, depasirea unor obstacole, frici etc.
Foarte posibil. Eu cred ca toate sunt interonectate.
Cred ca mai e nevoie de una: sa ne asumam actiunea si consecintele.
Realmente nu e suficient sa citim, ci sa si actionam. E absurd sa asteptam lucruri altfel sa se intample cand nu e actiune imbunatatita: nu slabim fara sa imbunatatim dramatic mancarea, nu am profit daca nu investesc, nu am ce investi daca nu economisesc, etc. -tot ce am acum: sanatate impecabila, greutate, investitie, profit – sunt doar rodul eforturilor zilnice.
(am un coleg de birou, extrem de bine educat, el citeste, imi explica, eu actionez, el nu 😀 )
Sa ne anumam consecintele atat pozitive cat si cele negative. Este amuzant ca oamenii isi doresc doar beneficiile dar nu si dezavantajele care vin la pachet.