5 metode de crestere a veniturilor personale
Mi-am propus sa scriu o mini serie de articole prin care sa prezint metode concrete de accelerare a atingerii independentei financiare. Acesta este primul articol din aceasta serie si abordeaza elementul de baza al intregii constructii, mai exact venitul activ si metodele de crestere a veniturilor active.
Drumul spre independenta financiara incepe din momentul in care castigi primul venit si continua pentru mult timp cu demersurile de crestere a acestui venit. Oricat am invata noi despre gestionarea banilor, investitii si antreprenoriat, fara un venit in crestere din activitatea noastra curenta, ne va fi foarte greu sa parcurgem drumul pe care ni l-am stabilit.
Venitul activ este acel venit pe care il obtii prestand un serviciu sau vanzand bunuri si poate lua forma de salariu, onorariu, comision sau dividende de la firma in care esti implicat activ. Cresterea veniturilor active iti va accelera fantastic drumul spre independenta financiara.
Ideile de mai jos sunt bazate pe propria mea educatie si experienta si nu sunt preluate orbeste din carti sofisticate, bast seller international.
Pentru simplificare, voi folosi termenii de angajat – angajator din doua motive:
- majoritatea cititorilor blogului StiintaBanilor sunt angajati sau sunt angajati si antreprenori/ freelanceri;
- doi: multi dintre cei care sunt antreprenori, sunt deocamdata la nivelul la care sunt inca foarte implicati in afacerile lor si de multe ori se simt tot ca niste angajati dar care si-au creat singuri un job foarte bine platit (si cu mult mai multe responsabilitati)
In orice caz, metodele de crestere a veniturilor de mai jos se aplica 100% atat pentru angajati, liber profesionisti cat si pentru antreprenori care sunt implicati activ in propriul business.
Aplicand aceste metode cumulate, sunt sigur (si vei fi si tu dupa ce le vei studia) ca oricine poate sa obtina o crestere a veniturilor de cateva ori peste ce castiga astazi, intr-un anumit interval de timp.
Sa incepem!
Cele 5 metode de crestere a veniturilor active:
1. Brand versus marfa
Sa zicem ca o persoana este de profesie economist. Multi banuiesc cam ce presupune aceasta profesie dar sunt putini cei care stiu ca exista economisti si economisti. Una este sa fii unul dintre miile de economisti care fac munca de rutina dintr-o mica firma de contabilitate si alta este sa conduci departamentul de consultanta de business a uneia dintre cele mai prestigioase firme de consultanta la nivel international, sa fii capabil sa gasesti solutii inovatoare, sa inventezi modele economice sis a faci predictii economice.
In primul caz, stiu ca este un pic inumana exprimarea, dar persoana respectiva va fi tratata de catre un anajator ca o “marfa”. Nu in sensul de respect a unei fiinte umane ci strict din punct de vedere profesional. Exact. Este inuman dar este adevarat.
Va fi doar unul dintre cei 30 de economisti din departamentul financiar, care poate fi inlocuit in orice moment. Ca orice marfa, cumparatorul va incerca sa o cumpere cat mai ieftin. Va cauta sa cumpere marfa cea mai ieftina de pe piata, exact cum tu cand te duci la piata vei cauta cei mai ieftini cartofi care respecta standardele tale minime de calitate.
Pe de alta parte, expertul de mai sus este considerat un brand. Nu chemam la consultari cu publice pe teme economice pe orice expert, ci pe Popescu, seful departamentului de consultanta din firma de renume X, cel care a scris poate 3 carti de business, a fost unul dintre cei care poate a implementat o directiva europeana in Romania. De asemenea, acest Popescu vorbeste la multe evenimente de specialitate, participa activ la diverse comitete si are clienti dintre cei mai mari si importanti de pe piata.
Popesca va fi considerat un brand si va fi platit in functie de cum isi negociaza pretul. Nu poti sa gasesti un alt Popescu pe piata desi poti poate sa gasesti alte branduri oarecum similare dar fata de care Popescu sigur se diferentiaza prin ceva.
Scopul tau este sa devii un Popescu, nu marfa.
Sigur ca am expus cazul unui Popescu care are un brand foarte puternic dar asta nu inseamna ca pentru a fi un brand trebuie sa ajungi prim vorbitor la toate conferintele din domeniul tau de activitate.
Iti construiesti un brand in profesia ta:
– Alegandu-ti cu atentie angajatorii – cat de cunoscuti sunt, ce reputatie au?
– Profesionalismul cu care iti faci jobul;
– Cat de multe cunosti despre domeniul tau si ce impresie lasi celor cu care lucrezi. O impresie ca iti faci si tu bucatica ta de treaba si nu te intereseaza altceva sau ca ai o privire de ansamblu asupra intregii industrii/ domeniu in care activezi.
Acestea sunt doar cateva directii dar ar mai fi multe de spus aici. Poate in alt articol.
Ideea de baza este ca trebuie sa devii un brand in domeniul tau si nu inca o alta persoana care presteaza un anumit serviciu pe care il pot presta la fel de bine inca 1,000 de oameni de pe piata.
Aceasta simpla pozitionare va face o diferenta enorma in valoarea castigului tau pe termen mediu si lung.
2. Lasa comoditatea deoparte – disconfortul se plateste cel mai bine
Fie ca este vorba de disconfortul de a-ti schimba angajatorul sau disconfortul de a invata o noua abilitate sau de a rezolva probleme care nu au solutii standard – toate acestea se platesc foarte bine.
Simplu spus, disconfortul activ (nu cel pasiv in care stai si nu faci nimic decat sa suferi in tacere) se plateste cel mai bine. Cum ajung oamenii experti? Prin disconfortul constant de a rezolva probleme un pic peste abilitatile lor actuale.
Cum ajung oamenii sa aibe cresteri salariale substantiale (nu din cele de cateva procente)? Prin preluarea unei pozitii superioare, preluarea de noi arii sau prin schimbarea angajatorului. Toate aceste miscari preupun un disconfort, cel putin pe termen scurt, si in acelasi timp aduc o crestere a veniturilor.
Un disconfort activ constant (adica iesirea din zona de confort) pe care ti-l asumi in timpul carierei va avea un efect enorm in cresterea venitului tau activ.
3. Capacitatea de a cere pretul corect
Este legata partial si de disconfortul de la punctul 2. Nu conteaza cat de bun esti in ceea ce faci, daca nu pui mana sa ceri pretul corect pentru serviciile si bunurile pe care le furnizezi, nu iti vei creste in veci venitul.
Este acea senzatie pe care o simti cand acel X lei cat crezi ca merita ceea ce prestezi, se transforma in X-… rostit pe gura. Pentru ca ti-e rusine sa ceri, pentru ca nu crezi ca meriti, pentru ca esti un “please people” si vrei sa protejezi relatia cu cealalta parte, pentru ca nu vrei sa iti asumi un disconfort temporar.
Consecinta va fi un disconfort (pasiv) pe termen lung ca nu esti platit suficient, plus demotivatie si calitate indoielnica a serviciilor tale.
Capacitatea de a cere este foarte legata de sentimentul ca nu merit si nu am incredere in mine. Indrazneste, munceste, cere! Daca nu merge de la sine, ia-ti un coach bun pentru a rezolva problema. Altfel, te asteapta o viata intreaga de frustrare si venituri mici.
Poti presta munca pe gratis sau pe un pret simbolic daca vrei sa faci o donatie cuiva care nu isi permite pretul sau pentru invatare sau pentru scopuri de marketing dar niciodata pentru ca iti este rusine. Primele cazuri sunt asumate 100% si sunt ok, ultimul caz nu este asumat si iti va cauza doar frustrari.
Bineinteles, aici nu vorbim de cazurile in care unii cer preturi aberante pentru servicii aberante. Vorbim de o corelare obiectiva a valorii de piata a serviciului cu abilitatile prestatorului.
Pe termen lung, insusirea acestei abilitati se va concretiza sigur in crestere a veniturilor.
4. Domeniul in care activezi
Oricat de bine le faci pe cele de mai sus, adevarul este ca sunt industrii si sunt profesii care ori sunt in declin accelerat ori nu se mai cauta ori sunt foarte prost platite.
Cred ca in orice profesie exista acei 1% sau mai putin care castiga exceptional. Doar ca este foarte greu sa ajungi acolo.
De exemplu, trebuie sa fii un inginer agronom exceptional pentru a castiga cat un programator mediu.
Vezi diferenta?
Stiu, stiu, toti dorim sa facem ceea ce ne place dar chiar si asa, nu trebuie sa fim fixisti 100%. In cazul de mai sus, ambele profesii (si inginerul agronom si programatorul) sunt in domeniul stiintelor tehnice deci teoretic o persoana ar putea sa le faca pe amandoua la fel de bine, cu acelas set de abilitati native.
Daca vrem sa obtine o crestere a veniturilor, trebuie sa tinem seama si de cat de bine se plateste profesia/ domeniul in care activam.
5. Domeniul potrivit pentru abilitatile si inclinatiile tale naturale
Oamenii care au o inteligenta cognitiva mare pot performa in orice domeniu. Nu sunt 100% de acord cu metafora aceea in care se demonstreaza ca orice persoana poate performa intr-un anumit domeniu si sa fie complet neindemanatica in alt domeniu – exemplul cu pestele care nu poate sa zboare pentru ca este facut sa inoate. Sunt unele adevaruri acolo dar dragilor, noi suntem oameni nu pesti sau pasari.
De multe ori, sunt oameni cu o inclinatie naturala spre stiintele umaniste si totusi pot sa performeze si in stiintele exacte. Cred ca fiecare dintre noi a intalnit la scoala astfel de exemple: oameni care performau si la limba romana si la matematica.
Am multi colegi care au spirit de artisti si totusi performeaza foarte bine in domeniul tehnic, asa cum stiu oameni care au abilitati tehnice naturale dar ajung sa performeze in lucrul cu oamenii.
Deci poti performa si daca iti nimeresti domeniul unde esti nativ talentat si daca nu il nimeresti. Diferenta este data de calitatea vietii tale in primul rand si in al doilea rand de nivelul de efort pe care trebuie sa il depui.
Daca esti natural inzestrat spre stiinte exacte vei performa mult mai usor si vei fi mult mai fericit pe parcursul unei cariere in IT in comparatie cu cineva care este inzestrat mai mult pe partea umanista.
In final, cei care ajung in top 1% dintr-un anumit domeniu si beneficiaza consecvent de crestere a veniturilor, sunt aproape intotdeauna cei care au si inclinatii naturale spre acel domeniu. Pur si simplu, ceilalti nu pot tine pasul cu ei, oricata vointa ar avea.
Concluzii
Cresterea veniturilor active este un element foarte important in atingerea independentei financiare dar nu si suficient. Pe langa eforturile de crestere a veniturilor mai sunt multe alte lucruri pe care avem nevoie sa le facem.
In urmatoarele articole vom continua cu alti acceleratori pe acest drum spre independneta noastra financiara.
Introdu-ti adresa de email mai jos pentru a primi continuarea povestii direct pe email:
Pana data viitoare!
Valentin
PS. Iti recomand sa studiezi si cartea lui Tony Robbins, Banii: Stapaneste jocul, probabil cea mai valoroasa carte de finante personale aparuta in ultimii 20-30 de ani.
PSS. Daca ti-a placut articolul nu uita sa dai like si share.
PSSS. Alatura-te comunitatii noastre StiintaBanilor pentru a te imbogati spiritual, mental si material.
Imi place articolul. Primele 2 metode nu cred ca le constientizeaza multi, dar exista multi care se plang ca nu le creste retributia de la sine sau de la guvernanti 🙂
Prime doua sunt si cele mai importante 🙂 Sunt cele care te duc in cei 1% cei mai buni dintr-un domeniu.