ce masina sa imi aleg

Ce masina sa imi cumpar?

(Guest Post) In acest articol imi propun sa raspund la intrebarea

Ce masina sa imi cumpar?

Am parcurs jumatate de milion de km in masina, timp in care am dezvoltat principiile dulci-acrisoare alegerii unei masini, iar datorita acestei experiente, cei apropiati imi cer mereu un sfat de achizitie auto, cand au planuri sa-si schimbe masina.

Costul masinii

Intotdeauna retineti ca masina este una dintre cheltuielile mari din viata unui om. O masina rar face bani, des te lasa fara veniturile greu produse.

  1. In afara de costul de achizitie intretinerea costa intre 100-500 lei/luna: anvelope vara, iarna, schimbarea lor, un ambreiaj la 10 ani, placute, discuri, revizii, ulei, bucsi, nimic extravagant, piese uzuale.
  2. Carburantul costa intre 150-1000 lei lunar. Maximele sunt 30.000 km pe an cu o masina cu consum 7 litri/100 km. Asta inseamna 500 intretinere + 1000 comustibil = 1500 lei pe luna la care se adauga:
  3. amortizarea masinii: 10.000 euro achizitia/10 ani = 120 luni, rezulta 400 lei/luna.

Iata cum o masina poate lejer sa insemne cheltuieli de 2.000 lei luna de luna.

EMOTIE

Cel mai greu pas este eliberarea de emotie: orice brand, culoare, forma a caroseriei, rotunjire a farurilor va livra o masina cu 4 roti care se deplaseaza cu 50-120 km/ora de la punctul A la punctul B.

Constientizarea si acceptarea acestui lucru va duce la economii mari de-a lungul vietii. Renuntarea la imaginea exterioara produsa de masina este un pas greu, dar cu rezultate financiare minunate.  Punand inainte calculele, inima va intelege esentialul din alegerea ta si emotia te va lasa sa te indragoststi de masini pe care inainte nu le observai.

PRET

Masina este preferabil sa valoreze maximum 5 % din averea personala sau a familiei. Asta inseamna ca majoritatea ar trebui sa avem auto de 1000-5000 euro. Datorita cresterii salariilor din Romania si implicit a tarifelor service-urilor auto, nu este rentabil sa detii un autoturism care necesita reparatii lunare intrucat va costa mult intretinerea, de asta as recomanda o masina cu pret de achizitie peste 3000 euro.

BRAND AUTO

Pentru simplificare in alegeri am sa analizez gama VW deoarece este un producator mare, cunoscut si bun calitativ. Prin analogie ca dimensiuni/clasa puteti alege de la alti producatori care cu siguranta au optiuni asemanatoare sau poate chiar mai bune.

Este cunoscuta fiabilitatea marcilor japoneze, a Skodei, precum si a Dacia, care beneficiaza si de piese ieftine si service mai facil la noi in tara.

* Datorita cresterii calitatii autoturismelor produse in ultimii zeci de ani, aproape toate au calitate suficienta incat nu mai este o diferenta remarcabila achizitia brandurilor de lux: Audi, BMW, Mercedes, Lexus, pe care sa platesti aproape dublu.

Simplist vorbind, acum 25 ani Dacia nu se comporta bine la 100 km/h si nu era confortabila. Opel Astra era fortat la 150 km/h. Atunci era rezonabil sa iei un brand de lux pentru confort. In 2019 diferentele sunt mai mult de imagine.

Chevrolet Spark/Matiz are scaune confortabile de drum lung si merge in siguranta la 120 km/h, nu ai nevoie de un A6/E klasse/serie 5 sa faca aceiasi treaba.

Da, stiu de insertiile de lemn, piele, aluminiu, ecranele cu o multitudine de functii, padele schimbare viteze … tot asa trec prin gropi.

CATI ANI sa aiba?

* Masinile care au intre 0 si 4 ani pierd in aceasta perioada peste jumatate din valoarea lor.
* Masinile peste 12 ani fac ITP-ul anual si daca se strica des nu mai merita reparate deoarece pretul serviciilor a crescut in Romania.
* Concluzia este ca per ansamblu merita achizitionate masinile intre aproximativ 4-12 ani.

CE MODEL DE MASINA SA ALEG?

* Daca mergi mai putin de 3-5.000 km este mai ieftin sa mergi cu taxiul, cu exceptia celor care au copii mici sau folosesc masina pentru bagaje multe, de diferite forme.

* Masinile de clasa mica nu sunt mai ieftine la achizitie si nici la piese fata de cele de clasa medie. Cu cat productia este mai mare cu atat piesele au mai multi producatori. Este deci, preferabil sa evitam Lupo, Fox, Beetle si Polo, mai bine alegem Golful. Exceptie: orasele foarte inghesuite.

* Exista foarte rar motiv sa luam un 4×4, gen dealuri sau strazi abrupte, ierni grele. Si atunci probabil merita un Tiguan si nu Tuaregul, care, probabil, aproape nu are motiv de a fi achizitionat. Idem T-roc, un Golf supra inaltat. Mai mult, unele modele au varianta 4motion si atunci poti lua un Passat cu 4motion, daca dealul din fata casei iti face probleme.

Din acelasi motiv utilitara Amarok merita achizitionata doar de cei care fac afaceri cu ea: cara materiale, etc.

Cei care cara marfa pot achizitiona Sharan sau Transporter. Altfel si familiile pot lua Touran-ul care are si 7 locuri, plus o se poate atasa portbagaj suplimentar tip Thule.

Familiile si cei cu hobby-uri ar alege breakurile de la Golf dau Passat, chiar daca aspectul nu le place unora.

Din gama, masinile principale de a fi alese de majoritatea populatiei (80%) raman: Golf, Passat sau Touran. Atat. Ceilalti 20% sunt persoanele care au nevoi speciale: gen o familie cu 4 copii si 2 bunici, antreprenor care isi care singur marfa de peste 500 kg, sofer care calatoreste non-stop prin tara.

CONFORT si SIGURANTA

* Confortul este dat de spatiul interior si de dimensiunile exterioare ale autoturismului, in general vorbind, cu cat este mai mare, mai limuzina, cu atat denivelarile se simt mai putin.

* Este preferabil ca la testele euro ncap scorurile sa fie de 4 si 5 stele. Atentie la Dacia, in general are 3 stele. Dar una dintre cele mai puternice elemente de siguranta este condusul defensiv. Respectiv, soferul anticipeaza orice miscare a participantilor la trafic si evita orice eventual accident, indiferent cine este vinovat, sau cine are prioritate.

MOTORIZARE AUTO

Aproape orice motoare de 1,5-2 litri genereaza 90-150 CP suficienti pentru a propulsa bolidul la 100-130 km/h, vitezele legale si suficiente la sosele Ro si din zona.

Motoarele mai mari consuma mai mult, au taxe mai mari, au frane mai scumpe, cauciucuri mai mari si mai scumpe, toata intretinerea creste.

In mintea mea daca un model de 2 litri costa 8.000 euro, unul de 2,5 litri valoreaza 4.000, unul de 3 litri merita achizitionat daca e gratis.

In aceasta categorie se inscriu limuzina de lux Phaeton, care are motoare mari, Arteon si, frumosul Scirocco, care are consum mai mare si spatiu interior mic: o jucarie costisitoare.

COMBUSTIBIL. Benzina. Motorina. Hibrid sau electric?

Sub 10.000 km/an merge benzina. Peste, preferabil dieselul, mai ales daca s-au ieftinit. Familiile mari, masinile incarcate de bagaje necesita motoare diesel, ele au cuplul necesar pentru a nu creste consumul.

Hibridele sunt bune, daca pretul de achizitie este similar motorinei, au aparut service-uri care pot inlocui bateriile la un cost rezonabil. Cele electrice le vom lua, cand se vor ieftini si cand vor avea autonomie.

Promovarea lor agresiva imi pare o incercare de a creste piata, pentru a plasa costurile R&D (cercetare -dezvoltare) in sarcina cumparatorului.

CONCLUZIE

(Acrisor) Viata poate parea plictisitoare cand alegi doar modele pe care le are tot orasul: Golf, Passat, Touran si nu ai o masina deosebita, dar ofera oportunitatea de a te putea dezvolta din interior si iti lasa resursele financiare nealterate (dulce).

(Guest Post) Robert Potlog

Similar Posts

17 Comments

  1. Mi se pare foarte bine punctat și de bun simt. Iar când viața pare plictisitoare, cei impătimiți de mașini pot sa închirieze o mașina sport pe un circuit de curse, oricum e mai ieftin și mai mișto decât prin oraș.

    1. Exact. Cand o sa am pofta, asa o sa fac, sa inchiriez un bolid pentru o zi.
      In vacanta am inchiriat o decapotabila. Dupa 3 zile ma saturasem de ea.

  2. Alex , vin sa te intreb , tu esti la curent cu preturile pentru inchirierea unei masini sport si cu garantia pe care trebuie sa o lasi la cel de la care o inchiriezi?- e foarte simplu sa vorbesti , Apropos , unde ai tu circuite de curse in tara asta , unde te poti da cu masina?pe langa asta cifrele de mentenata sunt relative.A uitat sa puncteze autorul RCa+Rovignieta.

    1. Pai la RCA si rovinieta te scot motoarele mai mici. De asta ziceam de maxim 2 litri. Dar nici la 1 litru nu prea poti merge ca nu are suficienta putere, plus consuma daca este fortata.

    2. Tudor, circuite pe asfalt știu unul in Ialomița și unul in Mureș. De acord, e foarte puțin, de unde poate prețurile sunt exagerate. Depinde cât de des vrei sa te dai, de 3-4 ori pe an e una, in fiecare săptămâna e alta. Cred ca ce vrea articolul sa zică e ca important e sa faci calculul asta înainte sa bagi bani in mașina.

  3. noi nu avem masina. O data la 1-2 luni (vara mai des) inchiriem masina si facem o iesire in natura si plinul la cumparaturi ot un weekend prelungit. Mai nou inchiriem de la persoane fizice (win win) – luam cu rezervor plin si aducem plin.
    Ce nu e calculat in articol sunt costurile cu parcarile – nu avem unde parca nici la birou nici unde locuim decat contra cost asa ca mai adaugati si astea. Si nici asigurarile.

  4. Despre siguranta, cel mai important lucru e ce se intampla in capul soferului.

    Daca soferul conduce prudent, lasa loc nebunilor sa se manifeste, si acorda prioritate unde e cazul, s-a eliminat cea mai mare parte din risc.

    Altfel, conteaza masina. De exemplu, un Volvo XC60 lovind frontal un Matiz l-ar aplatiza.

  5. Cred ca de luat in calcul este si service-ul la care urmeaza sa mergi. Daca ai pile e ok, daca nu chiar si la reprezentanta poti sa astepti mult si bine si sa coste o avere. De mentionat este ca pentru masinile japoneze, coreene gasitul pieselor este o adevarata aventura 🙂

    1. Sunt multe service-uri particulare cu 1-5 mecanici care fac treaba si sunt ieftini. Alege unul care are peste 10 ani, ala sigur face totul sa-ti mearga masina. Schimba, eventual pana gasesti omul in care crezi.
      Da, japonezele sunt fiabile, dar la piese cam astepti, nu prea au furnizori in Europa, ca sa umple piata cu piese ieftine.

  6. Articolul e scris bine,dar pana la punctul in care le dai calitati masinilor mari,cum sunt limuzinele,suv-urile si celor de duzina(Golf,Passat si restul) si fireste mult prea mari fata de nevoile reale(nu cele inchipuite) ale majoritatii,masini aberant de mari pe care mai toata lumea le are si cu care creeaza ditamai ambuteiajele, in toate orasele ceva mai mari in frunte cu Bukale.Cele electrice nu-s asa de scumpe(nu toate) ,mai ales daca le iei pentru oras si drumuri nu prea lungi in imprejurimi(deocamdata au autonomie limitata).Oricum in Bukarachi(cum il numesc eu) masinile ideale sunt de marimea Smart,Fiat 500,Microlino chiar si Wv.Beetle daca ai familie mai mare,nicidecum Golf,Passat sau altele “șalupe” ; degeaba ai servisuri mai ieftine,sau e oarecum fiabila masina, daca stai apoi cu orele in trafic,din cauza ca altii,ca si tine au tot “magazii” de 4-5 m pe 4 roti.Dupa umila mea parere e bazata pe observatia traficului de peste 15 ani,de cand a inceput lumea sa-si ia masini in prostie si de atunci sufoca Bucurestiul+alte orase,iar la baza cumpararii masinilor ptr majoritatea sta egoismul+/vanitatea+/ignoranta.

    1. Mai greu sa pleci cu un Fiat la drum lung cu toata familia si bagajele aferente. E ok in Bucuresti dar la noi nu e asa usor sa inchiriezi o masina ca in afara atunci cand ai nevoie de ea. Din macate multi au 2 masini, una de oras si una de weekend/vacanta, asta e una problema. As critica mai degraba inflatia de 4×4 decat cele descrise de tine

  7. Foarte bun articolul, dar mai este un element pe care nu l-ati mentionat – cat valoreaza linistea sufleteasca de a fi sigur pe masina cu care circuli?

    Haideti sa va spun datele problemei mele:
    – golf vechi de 11 ani, cumparat second hand acum 5 ani cu 6000 euro
    – sotie + copil, al 2-lea copil pe drum
    – pana la 10 ani a functionat decent, dar de anul asta problemele s-au tinut lant – acum 6 luni mi s-a oprit in mers iar acum nu mai porneste deloc

    Acum, as putea sa cumpar iar o masina second hand pentru care sa aloc 10000 euro (corespunzator cu averea familiei), dar careia sa nu ii stiu istoria, iar peste 4-7 ani sa fiu in aceeasi situatie ca acum.
    Sau as putea sa cumpar o masina noua cu 20000-25000 euro, sa o intretin corespunzator, si sa sper ca problemele mari vor aparea cel putin dupa 10 ani (desi nu am nici o garantie).
    Intrebarea pe care mi-o pun este: merita sa imi cumpar linistea sufleteasca pe 3-5 ani pentru 10000-15000 de euro? Desi pare foarte scumpa, in momentul asta sunt inclinat sa zic ca da.

    Voi ce ati face?

    P.S.: legat de diesel, eu nu as mai lua diesel pentru simplul motiv ca nu stiu cum se va dezvolta legislatia in acest sens (alte tari vor incepe curand interzicerea lor)

    1. 10000 euro = 4 pana la 7 ani
      20000-25000 euro = cel putin 10 ani (desi nu am nicio garantie)

      Ce ai vrut sa spui de fapt ?!
      Cred ca stiu. Nimic.

      PS: foarte bun articolul. Pacat ca nu-i valabil pentru romani. Ei nu-l inteleg.

  8. Pot sa spun ca exista si alte masini in afara de VW. Incepand cu anul 2010 au scos multe modele cu probleme costisitoare la motor dupa primii 100.000 km rulati. VW a ramas un mit iar cu un buget de 5-6.000 euro ai multe variante raport pret/calitate si an bun de fabricatie, cu exceptia marcii Opel care este cu multe probleme din primii 10.000 km rulati. Dar exista Renault Megane 3 si 4 cu motor 1.5 dci si 6 trepte de viteza, Peugeot 1.4 si 1.6 HDI cu motoare fara probleme minim 450.000 km daca au revizii la timp, Skoda cu 1.6 HDI merge pana la 7-800.000 km fara reparatii, etc…. Nu mai zic de Kia, Toyota sau Volvo, proaspat aduse de afara. Iar VW vin deja fabricate prin Mexic si alte tari necunoscute, iar 40% din componentele VW sunt romanesti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *