Eficienta in 7 trepte sau Un abecedar al intelepciunii de Stephen R. Covey
|

Eficienta in 7 trepte sau Un abecedar al intelepciunii, de Stephen R. Covey – rezumat

Drumul catre independenta financiara trece obligatoriu prin faza cresterii venitului activ. Pentru aceasta este absolut necesar sa iti cresti nivelul de eficienta in activitatea ta. Sorin Scortan, membru in comunitatea StiintaBanilor, a extras cateva idei din cartea “Eficienta in 7 trepte sau Un abecedar al intelepciunii” de Stephen R. Covey.

Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace (sau Eficienta in 7 Trepte) sunt:

1. Fiti proactivi;

2. Incepeti cu gandul la final;

3. Dati prioritate prioritatilor;

4. A gandi castig/castig;

5. Cautati mai intai sa intelegeti si numai apoi sa fiti intelesi;

6. Actiunea sinergica;

7. Ascutiti fierastraul.

Deprinderile 1,2 si 3 trateaza stapanirea de sine. Deprinderile 4, 5 si 6 sunt mai orientate spre personalitate. Deprinderea 7 este deprinderea reinnoirii;

“Problemele insemnate cu care ne confruntam nu pot fi rezolvate la acelasi nivel de gandire cu cel in care ne aflam cand le-am creat.” – Albert Einstein

  • Daca vrei sa ai mai multa libertate, mai multa atitudine in actiune, fii mai responsabil, mai indatoritor, implica-te mai mult daca esti angajatul unei companii sau institutii. Daca vrei sa te bucuri de incredere, fii demn de incredere;
  • Semeni un gand, culegi o fapta; semeni o fapta, culegi un obicei; semeni un obicei, culegi un caracter; semeni un caracter, culegi un destin;

Majoritatea oamenilor privesc eficienta prin prisma paradigmei gainii cu ouale de aur: cu cat produci mai mult, cu atat esti mai activ, cu atat esti mai eficient. Insa eficienta reala depinde de doua lucruri: ce anume se produce (ouale de aur) si bunul de valoare sau capacitatea de a produce (gaina);

Eficienta rezulta din echilibrul intre productie (P) si capacitatea de productie (CP). Daca nu investim permanent in imbunatatirea capacitatii noastre de a produce, ne limitam in mod considerabil posibilitatile de optiune;

DEPRINDEREA 1 – FITI PROACTIVI

  • Pana ce nu luam in considerare felul in care ne vedem pe noi (si pe ceilalti), nu vom putea intelege felul in care ceilalti se vad pe ei insisi si lumea lor, nici felul in care se simt pe ei si lumea lor;
  • Persoanele proactive nu invinuiesc imprejurarile, conditiile sau conditionarile suferite pentru a-si justifica comportamentul. Se poate conform unei optiuni constiente, bazate pe valori, si nu pe conditii supuse unor criterii afective;
  • Multi asteapta sa le pice totul din senin sau altii sa le poarte de grija. Cei ce reusesc sa-si gaseasca o slujba buna sunt persoanele proactive – cele care ofera solutii si nu constituie ele insele o problema; cele care prind din zbor momentul oportun pentru a lua o initiativa pornita din principii corecte – si-si cuceresc locul ravnit;
  • Creativitatea si ingeniozitatea indivizilor proactivi pot genera un climat proactiv inauntrul organizatiei, care nu mai e nevoita sa se supuna conditiilor mediului: ea poate lua initiative autonome si realiza valorile si scopurile indivizilor care o alcatuiesc;

Limbajul pe care il folosim este un indicator relevant al gradului nostru de proactivitate. Exemple de limbaj proactiv:

  • Sa vedem ce am putea face
  • Pot sa incerc si altfel
  • Sunt stapan pe mine
  • Pot face o prezentare convingatoare
  • Voi opta pentru un raspuns potrivit
  • Aleg sa… Optez pentru…
  • Prefer sa fac, vreau sa …
  • Oamenii proactivi isi concentreaza eforturile in Cercul influentei, asupra lucrurilor pe care le pot prelucra. Energia lor e pozitiva, de natura sa largeasca si sa amplifice cercul lor de influenta;

Convietuiesc in spiritul Rugaciunii Anonime a Alcoolicilor: “Doamne, da-mi taria de a schimba lucrurile ce pot si trebuie schimbate, seninatatea de a accepta cele ce nu pot fi schimbate, intelepciunea de a le deosebi unele de altele”

  • Oamenii proactivi nu sunt bagareti. Sunt ingeniosi, au simtul valorii, stiu sa interpreteze o situatie, intuiesc cerintele momentului;
  • Un mijloc de a determina in ce cerc se afla preocuparile noastre este de a face distinctia dintre a avea si a fi.

Cercul ingrijorarilor e plin de a avea:

– Ce fericit am sa fiu cand voi avea ratele platite…

– Daca as avea un patron mai putin dictatorial…

– Daca as avea un sot mai rabdator…

– Daca as avea niste copii mai ascultatori…

– Daca as avea o diploma…

– Daca as avea mai mult timp pentru mine…

Cercul influentei este plin de a fi: pot fi mai rabdator, pot fi mai intelegator, pot fi mai tolerant. Accentul e pus pe caracter;

  • Ori de cate ori gandim ca problema e “acolo, afara”, acest gand este insasi problema;
  • Testati timp de 30 de zile principiul proactivitatii. Traiti numai in cercul de influenta. Luati-va angajamente minore si respectati-le. Oferiti solutii si nu criticati. Fiti un exemplu si nu un judecator. Fiti o parte a rezolvarii si nu o parte a problemei;
  • Cand faceti o greseala, recunoasteti-o, corectati-o pe loc, trageti concluzii. Nu va complaceti in a blama sau acuza. Concentrati-va pe lucrurile in care puteti interveni. Lucrati asupra dvs., asupra modului de a fi;

DEPRINDEREA 2 – INCEPETI CU GANDUL LA FINAL

  • E incredibil de usor a cadea in capcana activitatii, a agitatiei vietii, muncind din ce in ce mai mult si urcand pe scara succesului, numai pentru a descoperi, intr-un tarziu, ca ati sprijinit-o pe un zid gresit. E foarte posibil sa fii ocupat, extrem de ocupat, fara a fi cu adevarat eficient;
  • Ce diferit arata vietile noastre cand ne-am stabilit un etalon de valori si, in consecinta, ne gospodarim fiecare zi in asa fel incat sa fim si sa facem numai ce este esential;
  • Managementul inseamna a face lucrurile cum se cuvine; conducerea, a face lucrurile cuvenite. Managementul este eficienta in urcusul pe scara succesului: conducerea determina sprijinirea scarii pe zidul potrivit;
  • O conducere ferm proactiva trebuie sa supravegheze constant schimbarile in curs, in special motivele si obiceiurile de cumparare ale clientele si sa dispuna de forta necesara pentru a reorganiza resursele in directia cea buna;
  • A incepe cu gandul la final inseamna a aborda rolurile din viata cu o viziune clara a valorilor si directiilor adoptate. Inseamna a incepe ziua cu aceste valori in minte, clare si ferme. Si atunci, fata cu neprevazutul, cu provocarile existentei, pot lua hotarari bazate pe aceste valori. Pot actiona cu integritate. Nu mai sunt supus nici emotiilor, nici imprejurarilor. Pot fi cu adevarat proactiv, adica determinat de valori – deoarece le am clare si prezente in minte;
  • Cunoasterea principiilor care guverneaza cresterea si maturizarea noastra ne ingaduie sa cercetam validitatea lor cu credinta ca, invatand, vom putea focaliza din ce in ce mai bine lentilele prin care privim lumea. Principiile nu se schimba, noi ne schimbam pe masura ce le intelegem;
  • Aproape toti atletii de talie mondiala, precum si ceilalti performeri de varf apartin tipului vizual. Ei vizualizeaza, simt, traiesc activitatea respectiva inainte de a o indeplini. Incep cu gandul la final;
  • Puteti proceda si dvs. la fel in orice sfera de activitate. Inaintea unei performante, a unei expozitii cu vanzare, a unei confruntari spinoase sau in indeplinirea proiectelor zilnice, reprezentati-va situatia clar, in mod repetat. Vizualizarea trebuie sa fie cat se poate de vie, pana ce simtiti ca ati creat o “zona de confort” interioara. Cand veti fi confruntat cu situatia respectiva, nu va va mai parea straina. Nu veti mai fi intimidat sau speriat;
  • Sunt multe familii care isi traiesc viata numai prin crize, capricii, solutii de moment, satisfactii imediate – si nu pe baza unor principii sanatoase. Indata ce presiunile cresc si stresul ia amploare, rabufnesc simptome caracteristice: cinism, criticism, mutism ori reactivitate disproportionata, iesiri necontrolate. Copiii inregistreaza acest tip de comportament si cresc cu convingerea ca singura modalitate de a rezolva problemele este ori agresiunea, ori fuga;

DEPRINDEREA 3 – DATI PRIORITATE PRIORITATILOR

  • Ce lucru anume – unul singur – pe care daca l-ati face cu regularitate si acum nu-l faceti ar produce o uriasa schimbare in bine in viata dvs.?
  • Ce lucru anume din viata dvs. profesionala sau personala ar produce rezultate similare?
  • Un management eficient inseamna a sti “sa dai prioritate prioritatilor”. In timp ce conducerea hotaraste care sunt prioritatile, managementul le aplica ierarhic zi de zi, clipa de clipa. Managementul inseamna disciplina, indeplinire, infaptuire;
  • Persoana de succes obisnuieste sa faca lucrurile pe care ratatii le ocolesc. Nu se poate afirma ca le-ar face cu placere. Are insa taria de a-si aseza obiectivul mai presus de neplacere;
  • Accentul pus pe eficienta diminueaza oportunitatile de a dezvolta relatii fructuoase, de a preintampina anumite nevoi umane, de a trai cu spontaneitate viata de fiecare zi;
  • Importanta unei activitati este strans legata de rezultate. Daca ceva e important, inseamna ca aduce o contributie oarecare misiunii dvs., valorilor si obiectivelor prioritare;
  • Urgentele ne provoaca reactii. Situatiile importante, care nu sunt si urgente, cer mai multa initiativa, mai multa proactivitate. Trebuie sa actionam ca sa profitam de ocazii. Daca nu incepem cu gandul la final, daca nu avem o idee clara despre ce are cu adevarat importanta, despre rezultatele pe care vrem sa le obtinem in viata, atunci ne lasam foarte usor distrasi de urgente;
  • Managementul individual eficient trateaza lucruri care, fara a fi urgente, sunt importante, cum ar fi cultivarea relatiilor, redactarea unei profesiuni de credinta, planificari pe termen lung, exercitii, masuri de intretinere preventive, pregatiri diverse – lucruri despre care stim ca trebuie facute, dar pe care le ocolim, nefiind urgente;

“Persoanele eficiente nu sunt dominate de dificultati, ci de ocazii.” – Peter Drucker

  • Daca ai ceva de executat, incredinteaza-l unui om ocupat;
  • Felul cum va folositi timpul rezulta din felul cum il apreciati si cum va stabiliti prioritatile;
  • Timpul poate fi folosit cu gandul la eficienta, insa o persoana centrata pe principii il gandeste in functie de eficacitatea sa in relatiile interumane;
  • Relatiile noastre cu ceilalti nu pot fi gandite in termeni de eficienta. Eficienta se raporteaza la lucruri, insa in relatiile umane efectul e cel care conteaza;
  • Cand delegati responsabilitati, porniti de la o intelegere reciproca a obiectivelor de indeplinit, concentrandu-va pe CE si nu pe CUM, adica pe rezultate si nu pe metode. Nu economisiti timpul: aveti rabdare. Cereti persoanei vizate sa-si imagineze vizual rezultatul, sa-l descrie, sa-i specifice calitatile si sa aproximeze termenul cand va fi obtinut;
  • Fixati standardele de performanta ce vor fi utilizate la evaluarea rezultatelor si specificati datele cand vor avea loc rapoartele si evaluarile. Specificati ce se va intampla – in bine sau in rau – ca rezultat al evaluarii;
  • Delegarea efectiva este probabil cel mai bun indicator al unui management efectiv – favorizeaza simultan evolutia individuala si pe cea din cadrul unei organizatii;

DEPRINDEREA 4 – A GANDI CASTIG/CASTIG

  • Castig/Castig este o stare in care inima si ratiunea, intr-un perfect acord, urmaresc ca beneficiul, in cadrul oricarei interrelatii umane, sa fie mutual. Se bazeaza pe o paradigma care afirma ca exista destul pentru fiecare, ca succesul unuia nu se realizeaza cu pretul insuccesului sau excluderea altcuiva;
  • Cand un copil e comparat cu un altul – cand rabdarea, intelegerea sau iubirea parinteasca fluctueaza in functie de aceste comparatii – lucrurile se petrec in cadrul unei mentalitati Castig/Pierdere;
  • Daca nu puteti obtine un real Castig/Castig, e recomandabil sa optati pentru Netranzactionare;
  • A opta pentru Castig/Castig nu inseamna a fi numai politicos – cere si mult curaj. Trebuie sa fiti nu numai empatic, dar si increzator. Nu numai sensibil si respectuos, dar si temator;
  • Mentalitatea Abundentei, conform careia “exista indeajuns pentru fiecare”, izvoraste dintr-un profund sentiment al propriei valori si sigurante. E paradigma conform careia e destul pentru toata lumea, dupa zicala “ce-i al tau e pus deoparte”;
  • Esenta unei negocieri principiale consta in separarea persoanelor de problema, in punerea accentului pe profit si nu pe pozitie, in imaginarea unor optiuni de beneficii reciproce, insistand in favoarea unor criterii obiective – un standard sau principiu extern acceptabil pentru ambele parti;

DEPRINDEREA 5 – CAUTATI MAI INTAI SA INTELEGETI SI NUMAI APOI SA FITI INTELESI

  • Avem mereu tendinta de a ne pripi, de a “aranja” lucrurile, dand sfaturi. Prea rar dam dovada de rabdare pentru a pune un diagnostic, pentru a intelege situatia in profunzime;
  • Ati invatat ani de zile sa cititi, sa scrieti, sa vorbiti. Dar de ascultat, ati invatat? Ce calificare, ce educatie ati primit, care sa va faca apti de a asculta cu adevarat, de a intelege alta fiinta umana dinauntrul cadrului ei de referinta?
  • Adevarata cheie a influentei consta in exemplul viu al dvs., in felul cum va comportati. Exemplul pe care il oferiti decurge in mod firesc din caracterul dvs., din personalitatea dvs. reala – nu din ceea ce spun altii despre dvs., nici din impresia pe care doriti s-o faceti;
  • Ascultand pe cineva cu empatie, ii oferiti aer psihologic. Dupa ce a fost satisfacuta aceasta nevoie vitala, puteti trece la rezolvarea problemei, la influentarea ei;
  • Un comerciant va avea succes daca incepe prin a intelege cerintele, preocuparile si situatia clientului. Comerciantul amator vinde produse; profesionistul vinde solutii de natura sa satisfaca necesitatile si neajunsurile eventuale ale clientelei;
  • Oamenii doresc sa fie intelesi si reactioneaza advers de indata ce se simt manipulati;
  • Daca va puteti expune ideile cu claritate, amanuntit, ilustrativ si in contextul unei intelegeri autentice a paradigmelor si preocuparilor celeilalte parti, mariti in mod considerabil credibilitatea ideilor dvs.
  • Cu cat ii intelegeti mai bine pe ceilalti, cu atat ii veti aprecia mai mult. Veti simti si nevoia de a-l respecta, caci a atinge sufletul cuiva inseamna a pasi pe pamantul sfant;
  • Cautati prilejul de a sta de vorba intre patru ochi cu copiii dvs. Ascultati-i. Intelegeti-i. Priviti cu ochii lor casa dvs., viata lor scolara, problemele de care se lovesc. Investiti in Contul lor Afectiv. Oferiti-le aerul necesar;
  • Timpul investit in efortul de a-i intelege pe cei dragi aduce uriase dividende de comunicare. Si multe dintre conflictele care umbresc o casnicie nu mai pot lua proportii. Persoanele sunt atat de deschise unele fata de altele, incat orice conflict potential e inabusit in germene. Exista considerabile rezerve in Contul Afectiv pentru rezolvarea pasnica a eventualelor dificultati;

DEPRINDEREA 6 – ACTIUNEA SINERGICA

  • Potentialul multor oameni ramane in stare latenta, neatins si nefolosit. Atatia oameni traiesc zi de zi o viata lipsita de eficienta, necunoscandu-si si neutilizandu-si potentialul. Se pot intalni cu beneficiile sinergiei doar in zone marunte, periferice, ale vietii lor;
  • Cu cat va dovediti mai autentic si va exprimati mai sincer, mai ales privitor la experientele dvs. personale si la propriile dvs. nesigurante, cu atat ceilalti devin mai participativi; sentimentul general de incredere ii indeamna sa se exprime si ei. Se naste o atmosfera de autentica si creativa empatie, care declanseaza un schimb activ si entuziast de pareri, de idei noi, stimuland spiritul intreprinzator;
  • Puteti valorifica diferentele existente intre oameni. Cand cineva nu e de acord cu dvs., puteti spune: “Foarte bine! Dvs. priviti lucrurile din alt unghi!” Nu trebuie neaparat sa cadeti de acord cu el, dar puteti sa-l lasati sa se afirme. Si puteti incerca sa-l intelegeti;

DEPRINDEREA 7 – ASCUTE FiERASTRAUL

  • Deprinderea 7 inseamna a reinnoi cele patru dimensiuni ale naturii dvs. – cea fizica, cea spirituala, cea mentala si cea social/afectiva;
  • Dimensiunea fizica presupune ingrijirea acordata corpului prin alimentatie adecvata, respectarea orelor de relaxare si odihna, exercitiu fizic regulat;
  • Rezistenta fizica se obtine prin exercitii aerobice, stimuland activitatea cardiovasculara;
  • O conditie fizica acceptabila e cea in care puteti creste bataile inimii la cel putin 100/minut si sa mentineti acest ritm 30 de minute;
  • Flexibilitatea se obtine prin extensii ca exercitii de incalzire inainte de exercitiile aerobice, si pentru incheiere, dupa efectuarea exercitiilor;
  • Dimensiunea spirituala este nucleul, centrul fiintei dvs, este fidelitatea fata de sistemul de valori pentru care ati optat;
  • Prin citire si meditatie, te poti simti regenerat, invigorat, centrat si intarit in dorinta de a fi de folos;
  • Dimensiunea mentala – se obtine prin cultivarea continua, care ascute si largeste mintea. Obisnuiti-va sa cititi marea literatura, va ingaduie sa beneficiati de gandirea celor mai luminate minti ale prezentului si trecutului. Propuneti-va sa cititi mai intai cate o carte serioasa pe luna, apoi una la 2 saptamani, apoi una pe saptamana;

“Cine nu citeste nu e mai presus de cine nu stie sa citeasca.”;

  • Scrierea este o alta modalitate de a “ascuti fierastraul”. A tine un jurnal intim, in care sa notam ganduri, experiente cu precizie si la obiect;
  • Dimensiunea social/afectiva – este strans legata de principiul conducerii interpersonale, al comunicarii empatice si al cooperarii creative;
  • Avem Mentalitatea abundentei, stim sa oferim altora o imagine pozitiva despre ei care sa nu o diminueze in niciun fel pe a noastra;
  • Cu cat sunteti mai proactiv, cu atat sunteti mai stapan pe dvs. si va puteti gospodari viata mai eficient;
  • Cu cat incercati mai intai sa intelegeti, cu atat mai usor veti gasi solutii sinergetice de genul Castig/Castig.

“A-i ajuta pe ceilalti, iata pretul pe care-l platim pentru privilegiul de a trai pe acest pamant.”;

“Trateaza-l pe om asa cum este, si asa va ramane. Trateaza-l asa cum poate si ar trebui sa fie, si va deveni asa cum poate si trebuie sa fie.” – Goethe

Poti comanda cartea AICI.

Similar Posts

4 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.