Ai atâta putere câtă îți asumi – Geoffrey M. Bellman
2010
192 pag.

Ai atâta putere câtă îți asumi – Geoffrey M. Bellman

Un rezumat de Sorin Scorțan
10 octombrie, 2024 —

Cartea “Ai atâta putere câtă îți asumi” de Geoffrey M. Bellman subminează mitul că doar oamenii cu autoritate dețin puterea. Învățați să influențați oamenii și să schimbați lucrurile din poziția pe care vă aflați. E greu să muncești doar din datorie și pentru a supraviețui.

Nu mai așteptați să vă recunoască cineva meritele și să vă acorde responsabilitatea prin numirea într-o funcție. Viața vă aparține, iar munca reprezintă o mare parte din viață.

Am extras câteva idei interesante din această carte:

  • Din colaborarea mea directă cu liderii a numeroase organizații, am observat relația directă dintre eficiența lor și lipsa unei responsabilități formale. Cu alte cuvinte, acei directori care se comportă permanent ca și cum ei ar fi responsabili nu sunt nici pe departe la fel de eficiență ca aceia care se comportă ca și cum n-ar fi;
  • Munca este calea elementară prin care vă dezvoltați pe dvs. înșivă, contribuind în același timp la dezvoltarea lumii în care trăiți. Prin munca pe care o depuneți aveți șansa să dați un sens vieții, iar această carte a fost scrisă pentru a vă ajuta în căutări;
  • Viața într-o organizație trebuie să însemne mai mult decât ”să-ți câștigi existența” sau ”să-ți faci datoria”;
  • Dacă lucrați în mod constant cu o organizație – pentru bani sau nu – și vreți să reușiți de dragul organizației și pentru binele dvs., atunci această carte vi se adresează. Vă este necesară doar dorința de a vă îmbunătăți propria performanță și pe cea a organizației;
  • Nu aveți nevoie de un salariu mare sau de un post important. Dar este necesar să vă implicați și să aveți convingerea că munca dvs. poate deveni o sursă de fericire. Mulți dintre cei mai de succes oameni care lucrează adoră să lucreze;
  • Această carte este pentru oamenii cărora le place – sau care ar dori să le placă – să meargă la serviciu în fiecare zi, deoarece munca li se pare promițătoare. În loc să-și irosească energia, plângându-se că nu dețin suficientă putere formală, ei își clădesc o putere personală și fac lucrurile să meargă;
  • Unii dintre noi rămân blocați ”în așteptare”, voind ca o persoană cu autoritate (alții) să le spună ce să facă. Această strategie nu funcționează;
  • Secretul pentru a face ca lucrurile să meargă bine atunci când ești tu șeful constă în a-ți stabili un cadru de viață mai cuprinzător decât serviciul, în care să deții mai multă putere decât la serviciu;
  • Cea mai importantă putere de care dispuneți în jocul muncii vine din alegerea locului de joc și din recunoașterea faptului că faceți această alegere în fiecare zi;
  • Oportunitățile vă stau la dispoziție atunci când înțelegeți că munca este o parte a vieții;
  • A conduce – indiferent dacă e vorba de baza, mijlocul sau vârful unei organizații – înseamnă a-i ajuta pe ceilalți oameni să-și înalțe capul către ceea ce își doresc și apoi a te îndrepta împreună cu ei în acea direcție;
  • Aspectul esențial al dorințelor nu este acela de a fi rezonabile sau măsurabile, ci magnetismul lor. Pentru a avea efect, ele trebuie să aducă oamenii împreună;
  • Înainte de a-i pune pe ceilalți în mișcare, trebuie să vă puneți pe dumneavoastră înșivă în mișcare. Trebuie să știți cu claritate ce anume vreți, să fiți sigur de capacitatea dumneavoastră de a acorda prioritate acelor dorințe și de voința dumneavoastră de a acționa;
  • Calea către succesul în muncă este să urmăriți și să afirmați ceea ce vă doriți pentru munca dumneavoastră;
  • Dacă veți ști ce anume vă doriți, acest lucru vă va fi de folos în încercarea de a rezolva problemele;
  • Mulți dintre noi își fac munca fără să se gândească la motivele mai profunde. Și lucrurile sunt în ordine, atâta vreme cât nu sunteți nefericit cu munca dumneavoastră sau nemulțumit de felul în care sunteți tratat ori de rezultatele pe care le obține grupul dumneavoastră și cât nu începeți să vă doriți unele schimbări;
  • Schimbarea se produce atunci când oamenii își asumă responsabilitatea pentru realitatea curentă și se străduiesc ca ea să acopere și dorințele lor;
  • Succesul la locul de muncă își are rădăcinile în viziunea și valorile personale;
  • Atunci când dumneavoastră și organizația doriți același lucru și știți asta, aveți o poziție mult mai influentă decât atunci când vă doriți ceva diferit de ceea ce își dorește organizația;
  • Fiecare punct în care dorințele dvs. și ale altora coincid vă întărește capacitatea de a face lucrurile să funcționeze. Fiecare punct în care apare o discrepanță sau în care scopurile dvs. se întretaie cu ale altora vă diminuează puterea. Acesta este adevărul. Nu luptați cu el; învățați din această situație și acceptați-o;
  • Priviți-vă agenda. Ce veți face mâine? Dintre toate acele lucruri pe care trebuie să le faceți, ce anume vreți să faceți? Uitați-vă la obligațiile pe care le aveți pentru săptămâna viitoare. Care dintre ele sunt importante pentru dumneavoastră – nu pentru că veți avea necazuri dacă nu le îndepliniți, ci pentru că vă atrag și vă doriți să le faceți?
  • Atunci când nu facem ceea ce ne-am dori, facem ce vor alții. Asta duce la pasivitate și la o atenție scăzută. Este greu să vă conduceți propria viață dacă o dați pe mâna altcuiva. E greu să obțineți ceea ce vă doriți dacă vă așteptați ca altcineva să vă împlinească dorințele. Cum să obțineți altfel decât la întâmplare ceea ce vă doriți fără să vă implicați? Nu vă lăsați viața examinată și folosită de altcineva;
  • Dacă reușiți să înțelegeți cum anume vreți să lucrați cu ceilalți, veți reuși să anticipați și să eliminați unele dintre dificultățile mai mici, cotidiene. Când știi exact ce vrei, unele decizii se impun de la sine;
  • Cu cât dorințele vă sunt mai clare, cu atât veți fi în măsură să apreciați mai exact discrepanța dintre dorințe și realitate. Și tot dorințele clare ne arată de câtă motivație și energie dispun oamenii-cheie în ce ne privește;
  • Dacă vor să aibă o zi mai bună, o slujbă mai bună sau o viață mai bună, oamenii trebuie să vorbească despre toate acestea. Și trebuie să exprime mai mult decât ceea ce știu ei despre realitatea cu care se confruntă astăzi;
  • Visurile, speranțele, fanteziile și viziunile ne fac să mergem înainte, indiferent dacă vrem să le recunoaștem sau nu;
  • Ascultându-i pe oameni vorbind despre ceea ce își doresc, din răspunsurile lor veți afla în ce le este stocată energia și cum o puteți canaliza;
  • Relațiile profesionale de succes depind de descoperirea în prezent a ceea ce dumneavoastră și alții vă doriți împreună;
  • Pentru a rezolva problemele, unul dintre ”secrete” este să-i ajutați pe oameni să descopere ce își doresc cu adevărat. Cu toții ne putem trezi atât de prinși de munca noastră, încât să uităm ce anume ne dorim cu adevărat. Ajutați-i pe ceilalți să se gândească la ce doresc cu adevărat să realizeze prin munca lor. Un al doilea ”secret” este să le inspirați devotament față de ceea ce își doresc;
  • De cele mai multe ori, în tot ceea ce facem, reinventăm ceva ce a mai fost făcut. Aproape tot ce facem în viață a mai fost făcut înainte și de altcineva;
  • Cei care nu învață din trecut sunt condamnați să procedeze la fel. Noi repetăm istoria, pentru că, deși acele lucruri s-au mai făcut, nu le-am făcut noi. Iar noi vrem, trebuie, să le facem noi înșine pentru a le crede, pentru a ne dedica lor, pentru a fi mândri de ele. Vrem să facem lucrurile noi înșine, ca să știm ce înseamnă aceasta la nivel personal;
  • Oamenii nu vor fi dispuși să treacă la acțiune până când nu își vor fi exprimat sentimentele față de situația prezentă și față de diferența dintre aceasta și dorințele lor. Se întâmplă frecvent ca membrii unui grup să ajungă la un acord general, vag, referitor la ceea ce își doresc, dar între ei să existe diferențe serioase în privința a ceea ce ar trebui făcut pentru a se îndrepta spre acea dorință comună;
  • Nu vă puteți ajuta grupul să avanseze decât în direcții asupra cărora membrii săi au căzut de acord. Neînțelegerile nerezolvate din interiorul grupului îi fac pe oameni să se separeu și risipesc energia de care aceștia au nevoie pentru a trece la acțiune;
  • Dacă avem vreo speranță că îi vom putea implica pe ceilalți în producerea unei schimbări la locurile noastre de muncă, trebuie să ne străduim să conlucrăm cu ei în prezent;
  • De multe ori este mai ușor să-i ajuți pe oameni să exprime ceea ce își doresc în viitor, decât să-i faci să se pună de acord asupra a ceea ce au obținut până în prezent. Dorințele se situează, prin definiție, deasupra realității curente. A-i încuraja să viseze puțin îi ridică pe oameni deasupra preocupările lor zilnice, către ceea ce înseamnă pentru ei o ”lume mai bună”;
  • În mare parte a timpului, oamenii nici nu încearcă să ajungă la un acord de principiu între părțile implicate. De multe ori, presupun că și ceilalți văd situația la fel. Sau că poziția celorlalți este atât de îndepărtată, încât nu merită să se tea de vorbă cu ei. Oamenii își cântă în strună reciproc, comportându-se ca și cum s-ar înțelege unii cu alții;
  • Fiecare dintre noi are o anumită imagine asupra a ceea ce reprezintă realitatea și nu ne prea încântă să renunțăm la ea. Atunci când îmi sugerați că există și alte căi de a privi lumea, pot foarte ușor să cred că îmi spuneți că nu știu ce fac. Așa că nu voi renunța prea ușor;
  • Există mai multe căi de a înțelege realitatea. Trebuie să le căutăm, pentru că perspectivele noi generează opțiuni noi;
  • Oricine încearcă să schimbe realitatea devine o parte a ei. Schimbarea din exterior este o iluzie;
  • Știți încotro se îndreaptă organizația dvs.? Primiți îndrumările și informațiile de care aveți nevoie pentru a acționa cu încredere? Dacă da, atunci sunteți o excepție. Dacă nu, bine ați venit într-un club numeros și nu foarte exclusivist;
  • Atunci când încercați să construiți o perspectivă comună, provocarea este să aflați ce motive justifică acțiunile celorlalți și folosiți acele cunoștințe pentru a aduce oamenii laolaltă;
  • Nu avem prea mari șanse să fim eficienți dacă ignorăm politicile organizației – ”arta de a rezolva problemele”. Politicile înseamnă să înveți cu cine și cum anume să lucrezi. Dacă vreți să schimbați sistemul, ați face bine să înțelegeți cum funcționează el. Puteți încerca să evitați politicile din organizația dvs., dar nu puteți rămâne complet în afara lor. Ele vă includ automat ca pe o forță, indiferent dacă dvs. vă includeți în ele sau nu. Ceilalți vă transformă într-un jucător chiar și atunci când dvs. nu vă vedeți astfel;
  • Este neplăcut să te supui unor reguli pe care încă nu le-ai priceput bine. Dar cu cât înțelegeți în mai mare măsură cum se joacă jocul, cine face regulile și care este rolul dvs., puteți decide mai bine ce acțiuni veți întreprinde. Acesta este punctul în care jocul organizației interferează cu jocul vieții dvs.;
  • Acordați multă atenție dorințelor dvs. Revizuiți-le în fiecare zi. Urmăriți în ce măsură trăiți în conformitate cu dorințele și valorile dvs. Învățați să definiți și să exprimați ceea ce vă doriți. Comunicați-le și altora. Asigurați-vă că acestea sunt lucrurile în care credeți;
  • Aflați ce sunteți dispus și ce nu sunteți dispuși să faceți în materie de politic. Decideți cum veți participa. Gândiți-vă bine înainte să acționați. Fiți capabil să spuneți clar ce acțiuni sunteți dispus și ce acțiuni nu sunteți dispus să întreprindeți. Aflați care vă sunt limitele;
  • Politicile se bazează pe relații clare de loialitate și de încredere. Relațiile se leagă cel mai bine în cadrul unor întâlniri față în față cu oameni aflați în poziții-cheie, și nu prin e-mail-uri sau telefoane. Găsiți căi constructive de a vă întâlni cu oamenii pe care doriți să-i influențați;
  • Dorințele comune le dau celorlalți motive să se întâlnească cu dvs.; așadar, descoperiți ce dorințe comune aveți și despre care este necesar să discutați. Atunci când funcționează, această abordare directă subminează negocierile de culise;
  • Adoptați o perspectivă mai largă, o poziție mai deschisă și mai generoasă. Ea contrabalansează poziționarea acelora care se concentrează asupra rezultatelor imediate și la obiect. Adoptați o poziție deschisă față de alte puncte de vedere;
  • Învățați să vă suspendați părerile, câtă vreme studiați în mod sincer unele alternative oferite de ceilalți;
  • Amintiți-vă ca a înțelege nu înseamnă a fi de acord. Este posibil să mă ascultați, să înțelegeți ce spun și totuși să vă mențineți un punct de vedere diferit de al meu. În fapt, atunci când oameni cu perspective diferite încearcă să rezolve o problemă, este esențial să se asculte unii pe alții pentru a descoperi sub ce aspect pot coopera;
  • Creați oportunități prin care părțile aflate în dezacord să-și descopere țelurile comune, să se înțeleagă reciproc, să-și clarifice diferențele de opinii și să caute căi alternative de acțiune, pe care să le susțină deopotrivă. Dezacordul nu înlătură colaborarea;
  • Probabilitatea succesului în situațiile cu încărcătură politică negativă crește atunci când, încă de la început, vă gândiți la finalul pe care vi-l doriți. Dacă nu vă gândiți în funcție de ceea ce vă doriți pentru dumneavoastră înșivă și pentru ceilalți, probabil că veți pierde undeva pe drum;
  • Dacă vreți să rezolvați problemele, înfruntați realitatea și învățați din ea;
  • Trăim tot mai mult într-o lume a răspunsurilor-fulger, bazate mai mult pe o intuiție bine informată decât pe planuri scrise. Prioritățile momentului devin mai importante decât planurile tipărite;
  • Când managerii și oamenii care iau decizii nu pot face suficient de repede planuri pentru a ține pasul cu schimbările, ei trebuie să se bazeze mai mult pe profesionalismul unor oameni ca dvs.;
  • Când organizația nu strigă sus și tare ce anume este important pentru ea, aveți mai mult spațiu de manevră. Poate că nu s-a adoptat nicio poziție, iar dumneavoastră aveți șansa să adoptați una. Adesea, cei care creează cu succes schimbări trag foloase de pe urma unei organizații care încă nu și-a declarat cursul;
  • Urmăriți banii și, aproape sigur, aceștia vă vor arăta care sunt prioritățile organizației în acest moment. Poate că se suprapun peste ceea ce se spune că este important sau poate că nu. Dacă faceți parte dintr-o organizație care are un buget, vedeți cum e distribuit;
  • Cei care reușesc ajung să petreacă un timp important cu persoanele de decizie, pentru că acolo este locul în care ideile sunt puse în practică. Iar acei oameni-cheie au un timp limitat în agendă. Vor încerca să umple acel timp cu lucrurile cele mai importante pentru munca lor;
  • Nu există suficient timp pentru a face tot ce este important. Viața și slujba ne cer permanent să alegem numai pe unele dintre multele priorități pe care le avem;
  • Puterea și lipsa de putere încep cu nevoile și presupunerile noastre și se manifestă apoi în acțiunile noastre. Puterea pe care o deținem și aceea pe care o conferim celorlalți este mai mult o chestiune de percepție;
  • Puterea formală, autoritatea, obține o cantitate excesivă de atenție în majoritatea organizațiilor. Ea este deținută de câțiva oameni, în vreme ce majoritatea celorlalți nu o dețin. Lipsa puterii formale ne poate face să tânjim după ea și, astfel, importanța ei se va accentua;
  • Cea mai mare parte din puterea pe care o deține conducerea se datorează faptului că noi i-o acordăm, noi o vedem ca fiind puternică;
  • Oamenii ne conferă sau ne iau puterea în funcție de tipul și de cantitatea de putere pe care ei cred ca o avem noi;
  • Atunci când crezi că ai putere, devii mai puternic. Crezând în capacitatea dumneavoastră de a obține ceea ce vă doriți, veți fi capabil de acțiuni la care nici nu v-ați gândi dacă nu ați avea încredere în dumneavoastră. Dacă alții cred că sunteți puternic, chiar sunteți. Dacă ei cred în abilitatea dumneavoastră de a obține ce vă doriți, vă vor conferi putere. Puterea are și surse mai profunde decât credința, dar această credință ajută;
  • Atunci când lucrați cu cineva care deține autoritate, nu tratați acea autoritate ca fiind însăși realitatea constrângătoare; mai degrabă, considerați acea autoritate o unealtă utilă printre multe altele. Nu ignorați autoritatea, fiindcă nu vă va fi de folos acest lucru în relația dumneavoastră de lucru cu posesorii ei. Considerați autoritatea lor ca pe o altă resursă aflată la dispoziția dumneavoastră – așa cum probabil că și ei consideră cunoștințele dumneavoastră o resursă la dispoziția lor;
  • Majoritatea oamenilor nu sunt obligați să-și pună resursele la dispoziția dvs.; prin urmare, trebuie să căutați ceva i-ar determina să dorească să vă ajute. Nu vă mai gândiți la dvs. înșivă, ci la ei. Întrebați-vă cum îi puteți ajuta să obțină ceea ce își doresc;
  • Priviți lucrurile astfel: vreți ca ei să vă ajute pe dvs. să obțineți ceea ce vă doriți? Da? Atunci ajutați-i să obțină ceea ce își doresc. Părăsiți-vă propria cărare pentru a descoperi ce vor ei și pentru a-i ajuta să obțină acel lucru. Vă sporiți șansele de a avea succes ajutându-i pe alții să obțină propriul succes;
  • În organizație au existat oameni capabili și cu idei dinainte să ajungeți dumneavoastră acolo. Învățați din trecutul lor și din trecutul organizației. Fiți atenți îndeosebi la oameni care au contribuit recent la ascensiunea organizației și care, probabil, sunt încă acolo, cu șanse mari de a avea un rol important și pe viitor. Cunoscând istoria unui loc o puteți onora, iar ceilalți vă vor aprecia pentru acest lucru;
  • Manipulatorii le ascund celorlalți informații pentru a-și crește puterea asupra lor. Manipulare înseamnă să folosești în timpul tratativelor cu cineva anumite tactici și să nu recunoști ce faci de fapt. Și, de asemenea, înseamnă să exagerezi un aspect sau să minți pentru ca persoana din fața ta să vadă realitatea altfel;
  • Identificați oamenii cu care trebuie să mențineți un contact formal sau informal. Faceți o listă și apoi cereți și ajutorul altora pentru a completa lista. Analizați ce fel de relație aveți în prezent cu fiecare dintre aceste persoane și comparați-o cu cea pe care ați dori să o aveți. Hotărâți câteva acțiuni concrete pe care le puteți întreprinde pentru a reclădi relațiile;
  • Încheiați parteneriate cu oamenii, pentru a obține ce vă doriți și dumneavoastră și ei. Asigurați-vă de devotamentul și de resursele lor și treaba dumneavoastră va fi mult mai ușoară – mai ales pe termen lung;
  • Bunul simț vă va spune că a ști să lucrezi cu ceilalți în cadrul unui parteneriat este o cerință obligatorie pentru succesul dumneavoastră;
  • Parteneriatul înseamnă mai mult să-ți ”îndeplinești partea ta” și mai puțin să fii pe picior de egalitate. Accentul trebuie pus mai puțin pe faptul că partenerii se bucură de putere egală și mai mult pe contribuția specifică a fiecăruia la rezultate;
  • Baza parteneriatului se află în răspunsul la întrebarea: care este contribuția unică și valoroasă a fiecăruia?
  • Atunci când suntem foarte eficienți în calitate de parteneri, îi ajutăm pe ceilalți să înțeleagă care sunt calitățile noastre unice și cum pot fi ele folosite în rezolvarea sarcinii curente;
  • Dacă vreți să încheiați parteneriate cu alți oameni, atunci trebuie să aveți succes. Faceți exact ce și-ar dori alții să facă pentru ei înșiși. Fiți un model de comportament pentru partenerii dvs.;
  • Orice activitate ați desfășura, fiți atent ce fel de partener sunteți dumneavoastră și ce fel de parteneri sunt ceilalți. Toate acestea vor face din dumneavoastră un partener mai dezirabil și probabil că oamenii din jur vor remarca acest lucru. Este mult mai probabil ca data viitoare când vor avea nevoie de un partener capabil să privească în direcția dumneavoastră. Gândiți-vă câte opțiuni vă va deschide acest drum;
  • Aduceți aprecieri câte unei persoane în fiecare zi, în termeni exacți și onești. Urmăriți cum se luminează la față. Iar atunci când nu obțineți pe care le meritați, căutați motivele și, în același timp, acceptați realitatea;
  • Iată o altă aplicare a Regulii de Aur: ascultați-i pe ceilalți așa cum ați vrea să vă asculte ei pe dumneavoastră. Nu vă lăsați purtat de impulsuri defensive, ci analizați esența și sentimentele acele persoane în raport cu care întâmpinați defensive, ci analizați esența și sentimentele acelei persoane în raport cu care întâmpinați dificultăți. Asumați-vă riscul de a înțelege mesajele celorlalți. Asumați-vă riscul de a vă simți confuz, atunci când comparați gândurile celuilalt cu cele proprii;
  • Spunând ”da” unor proiecte de mare prioritate, s-ar putea să fiți nevoie să renunțați la o altă muncă, în care sunteți deja implicat. Așa să fie! Spunând ”da” unor lucruri și ”nu” altora, definiți ce anume este important pentru dumneavoastră și înaintați pe calea obținerii a ceea ce vă doriți;
  • Un indicator real al succesului dvs. sunt colaborările repetate. Când oamenii aleg din nou și din nou să lucreze cu dvs., veți ști că vă consideră munca valoroasă. Aceste relații pe termen lung sunt cele pe care doresc să le cultive cei mai mulți oameni – și pe care mulți dintre noi trebuie să le cultive – pentru a se asigura că au de lucru;
  • Oamenii practici doresc să investească în parteneri care și-au demonstrat deja abilitatea constantă de a reuși. Concepeți un astfel de istoric și ajutați-vă partenerii să-l cunoască. Succesele repetate, obținute împreună cu ei îi vor ajuta să-și consolideze încrederea în dumneavoastră;
  • Fiți o persoană cu care oamenilor să le placă să lucreze și ieșiți în evidență, pentru ca oamenii să vă poată vedea și alege. Recompensele unui parteneriat reușit, între oameni capabili, sunt deosebite; dacă reușiți în primele câteva încercări, pe viitor veți ști mai bine ce să căutați. Nimic nu se compară cu experiența de a te alătura altora pentru a îndeplini o sarcină, de a implica talentele fiecăruia, de atinge obiectivele și de a te bucura de acestea;
  • Amintiți-vă cât de puține puteți face în această organizație de unul singur; depindeți de ceilalți pentru a face ca lucrurile să meargă. Sunteți foarte eficient atunci când ceilalți vă ajută să obțineți rezultatele pe care vi le doriți și sunteți foarte ineficient când faceți totul de unul singur;
  • Una dintre cele mai mari greșeli pe care le putem face este să-i demonizăm pe oamenii care iau deciziile în organizația noastră. Am văzut mulți oameni inteligenți, cu potențial, care și-au ruinat șansele de a reuși, pentru că ”au știut” dinainte cât de afurisiți sunt oamenii care iau deciziile. Această abordare îndrumă oamenii inteligenți pe o cale greșită și le reduce înainte de vreme șansele de reușită. Observați dacă înclinația dvs. este pro sau contra autorității. Pentru că acest aspect vă va afecta profund atât gândirea, cât și comportamentul;
  • Respectul celorlalți se câștigă prin acțiuni pe care ei le respectă – și acelea ar putea fi diferite de acțiunile pe care v-ar veni dvs. în minte să le faceți pentru a câștiga respectul cuiva;
  • Deseori, oamenilor de decizie importanți le lipsesc cunoștințelor și puterea de a aprecia munca dvs. așa cum ați dori – mai ales dacă rolul lor este diferit de al dumneavoastră. Ei sunt ocupați încercând să-și înțeleagă propria muncă;
  • Demonstrați-le persoanelor de decizie, prin acțiuni, gânduri și sentimente manifeste, că le înțelegeți punctul de vedere. Aveți succes atunci când ei sunt cei care vă spun că le-ați înțeles punctul de vedere, și nu atunci când spuneți dumneavoastră. Firește, ar fi foarte frumos dacă și ei ar face la fel pentru dumneavoastră – dar nu contați pe asta;
  • Dacă vă aflați într-o organizație care vă privează de informații și/sau vă refuză resursele de care aveți nevoie în munca dvs., gândiți-vă serios să vă alegeți un alt loc de muncă, unde să vă investiți abilitățile;
  • Insistați să obțineți ce aveți nevoie pentru ca dvs. și organizația dă aveți succes. Dacă acest lucru nu merge, plecați;
  • Întâlniți-vă cu persoanele de decizie cel puțin de două ori pe an pentru a discuta despre ceea ce faceți, despre cum procedați și despre ce anume ar trebui să faceți în continuare. În urma acestor întâlniri, veți învăța multe unul despre celălalt, despre funcțiile fiecăruia și despre cum să vă ajutați reciproc;
  • Nici unuia dintre noi nu-i face plăcere ca alții să ia în permanență decizii care să ne afecteze pe toți, dar fără să ne asculte și pe noi. Dacă e să ne afecteze, vrem să fim și noi implicați;
  • Preluați conducerea asupra propriei vieți, dacă vreți să aveți o șansă rezonabilă de a obține ce vă doriți. Altfel, depindeți de șansă și de sprijinul altora, iar această situație seamănă cu un joc de noroc;
  • Dacă există vreun secret pentru a rezolva problemele în cazul în care nu sunteți dumneavoastră șeful, atunci acela este să fiți bine ancorat în propria viață. Veți avea mai mult succes în viața profesională și personală dacă munca vă va fi legată de elementele importante din viață;
  • A conduce înseamnă și să vă separați de alții. O poziție de conducere vă impune să vă manifestați astfel încât să atrageți și alți oameni de partea dumneavoastră. Sub conducerea dvs., alții vor afla ce doresc și cum să-și asume responsabilitatea pentru a obține ce își doresc. Recompensa pentru faptul că sunteți un conducător va veni, în primul rând, din interiorul dumneavoastră. Și va trebui să vă reamintiți că, atunci când alegeți să nu vă conduceți propria viață, vi-o vor conduce ceilalți;
  • Când sunteți un bun lider, ceilalți înțeleg și apreciază ideile dvs. Se angajează să facă ce doriți dvs. și ce-și doresc și ei;
  • Pentru a lucra alături de alți oameni în sensul acceptării realității trebuie să facem mai întâi o muncă mai grea, în interiorul nostru. Când ajungem să ne înțelegem, să ne respectăm și să ne acceptăm pe noi înșine, ne punem într-o poziție mai potrivită pentru a le oferi și celorlalți o atitudine similară. De obicei, și ei se vor simți mai acceptați. Vor simți o apropiere față de noi, precum și similitudinea dintre încercările noastre de a ne accepta atât pe noi înșine, cât și organizația pentru care lucrăm;
  • Găsiți-vă timp în fiecare zi (prin lectură, meditație, singurătate sau prin ținerea unui jurnal) pentru a vă reaminti ce anume este de maximă importanță pentru dvs. Dacă nu faceți acest lucru, veți sfârși prin a vă aloca cea mai mare parte a timpului pentru ceea ce este important în viețile altora;
  • Astfel veți deveni mai conștient, o persoană mai eficientă, un prieten mai bun sau un partener mai valoros. Pe măsură ce vă veți cunoaște mai bine, veți aduce aceste cunoștințe în relațiile cu ceilalți, iar acestea se vor îmbunătăți. Veți găsi cu mai mare precizie ceea ce căutați; veți fi mai pregătit să riscați; veți intra mai avizat în confruntări; îi veți evalua mai profund pe ceilalți;
  • Experiența este cel mai bun profesor, dar numai dacă facem un pas înapoi pentru a privi la ceea ce am învățat. Multe șanse de a învăța se ivesc din afara mediului de lucru, în alte conjuncturi, fapt care vă ajută să înțelegeți într-o manieră nouă ceea ce faceți la serviciu;
  • Când le dați de înțeles celorlalți că sunteți dispus să învățați, ei se simt mai dispuși să vă învețe și să învețe alături de dumneavoastră. Începeți să vă depășiți propriile limite și să vă vedeți din perspectiva altora. Puteți asculta și învăța. Dacă folosiți abordările pe care vi le-am sugerat, de obicei toți cei implicați vor avea de câștigat. Toată lumea are de învățat.

Idei culese din carte de Sorin Scorțan