Full Engagement! – Brian Tracy
2011
240 pag.

Full Engagement! – Brian Tracy

Inspiră, motivează și scoate tot ce e mai bun din oamenii cu care lucrezi.

Un rezumat de Sorin Scorțan
18 septembrie, 2025 —

Dacă ești manager, rolul tău este să obții cele mai bune rezultate din efortul fizic, emoțional și mental al oamenilor cu care lucrezi. În acest ghid esențial, Brian Tracy îți arată cum să deblochezi potențialul de superstar al fiecărui membru al echipei tale. Pe baza a decenii de cercetări și mii de ore de maximizare a performanței personale și organizaționale, Brian Tracy ne dezvăluie secretele a ceea ce trebuie să faci (și ceea ce să nu faci) pentru a-ți inspira angajații să atingă vârful performanței.

Iată idei interesante extrase din această carte:

”Dacă acțiunile tale îi inspiră pe alții să viseze mai mult, să învețe mai mult, să facă mai mult și să devină mai mult, atunci ești un lider” – John Quicy Adams

  • O persoană obișnuită lucrează la 50% din capacitate. Din cauza sarcinilor de lucru neclare, a lipsei de priorități, a managementului defectuos și a lipsei de feedback, angajatul mediu risipește 50% sau mai mult din timpul său de lucru cu activități care nu au nimic de-a face cu slujba sa;
  • Timpul risipit este consumat în discuții cu colegii, prânzuri extinse și pauze de cafea, angajați venind târziu și plecând devreme de la muncă, navigând pe internet și angajându-se în activități personale care nu reprezintă niciun câștig pentru companie pe măsura banilor investiți în plata salariilor și a beneficiilor;
  • Un manager bun cu o viziune clară poate organiza rapid un grup de performeri medii într-o echipă cu performanțe de vârf, capabilă să obțină rezultate grozave pentru companie. Trebuie doar să înveți cum să procedezi;
  • Vestea bună este că toate răspunsurile au fost deja găsite și sunt deja disponibile. Acum știm ce trebuie să faci și ce să nu faci pentru a obține maximul de la oamenii cu care lucrezi. Din moment ce 65% până la 85% din costul de operare al unei afaceri (pe lângă costurile cu bunurile vândute) este consumat în salarii, abilitatea ta de a utiliza acel 50% neexploatat al acestei investiții, datorat unor angajați care lucrează la jumătate din viteză, și canalizarea energiilor umane ale echipei către nivele mai înalte de productivitate și performanță, îți permite să faci diferența din poziția ta, oricare ar fi ea;
  • Un alt lucru pe care îl știm astăzi este că orice manager excelent de azi a fost odată un manager mediocru. Fiecare a pornit de la baza cunoștințelor manageriale, indiferent ce titlu are astăzi;
  • Modul cum tratezi oamenii, ce spui și ce faci care îi afectează emoțional, este mai important în a obține ce e mai bun în oameni, mai mult decât toată educația, inteligența sau experiența pe care o poți avea la slujba ta;
  • Cea mai bună contribuție pe care o poți avea în compania ta este să obții tot ce e mai bun din resursa umană care ți s-a încredințat. Asta necesită sinergie, adică abilitatea unui grup de oameni, lucrând împreună în armonie, de a realiza mult mai mult decât rezultatul total al indivizilor luați separat;
  • Cele mai bune companii au cei mai buni manageri. Ca rezultat, cele mai bune companii au cei mai buni angajați, iar asta înseamnă oameni care super performează în raport cu competitorii lor;
  • Toate activitățile sunt executate de echipe, iar calitatea echipei este determinată de performanța membrilor individuali ai echipei. Abilitatea de a obține maxim de la fiecare persoană determină rezultatele tale, recompensele, veniturile, rata de promovare și nivelul de succes al afacerii tale;
  • Ființele umane decid emoțional și apoi justifică în mod logic. Luăm decizii emoționale instantaneu, uneori dintr-o singură privire sau pe baza unei singure bucăți de informație, iar apoi petrecem câteva ore sau luni încercând să justificăm logic decizia emoțională;
  • Motivul pentru care oamenii cumpără lucruri este sentimentul că vor fi mai fericiți după ce cumpără decât erau înainte;
  • Scopul unei afaceri este să creeze și să păstreze un client, așa că trebuie să faci clientul fericit că a făcut afaceri cu tine, astfel încât să cumpere numai de la tine;
  • Ca să obții ce e mai bun din oameni, trebuie să îi faci să se simtă fericiți. Organizează munca, de la primul pas de la angajare până la ceremonia de retragere, astfel încât oamenii să fie fericiți cu tine, cu munca lor, cu colegii, ca și în interacțiunile cu clienții, furnizorii sau vânzătorii;
  • Punctul de plecare este să înveți de ce și cum gândesc oamenii și de ce acționează în felul cum o fac. Apoi o să înțelegi cum să ții oamenii angajați și cum să obții cele mai bune rezultate de care depinde afacerea ta, pentru a avea succes pe o piață competitivă. Vei învăța cum s-a dezvoltat propria ta personalitate, cum să creezi un mediu de lucru performant, cum să practici ”managementul motivațional” și cum să obții cel mai bun pentru tine în orice ai face;
  • Câteva idei pentru fericire la locul de muncă:
    • Zâmbește. Când vezi pe cineva prima dată într-o zi, zâmbește-i acelei persoane, o vei face mai fericită;
    • Pune întrebări, discută cu oamenii, întreabă-i despre cum se simt astăzi și cum mai merg lucrurile;
    • Ascultă oamenii cu atenție, atunci când vorbesc cu tine. Când asculți oamenii cu atenție, fără întreruperi, îi va face să se simtă valoroși și importanți. Le va crește stima de sine;
    • Fii politicos, curtenitor și respectuos când discuți cu colegii din echipa ta. Tratează-i ca și cum sunt talentați, inteligenți și realizați;
    • Spune ”mulțumesc” pentru orice fac, mic sau mare. Când îți exprimi aprecierea pentru alți oameni, când le mulțumești pentru ceva ce au făcut sau spus, îi faci să se simtă valoroși și importanți;
    • Ține oamenii informați despre companie, afacere și orice ar putea avea un impact asupra muncii lor și a securității locului de muncă;
    • Încurajați îmbunătățirea, pentru ca oamenii să vină cu idei pentru a-și face munca mai bine sau să îmbunătățească această companie în orice mod posibil;
    • Când cineva vine cu o idee, indiferent de ce crezi despre aceasta inițial, încurajează persoana să încerce la scară mică și să vadă dacă merge. Cu cât încurajezi mai multe idei, cu atât mai multe idei vei primi. Iar când oamenii sunt încurajați să își folosească creativitatea pentru a face munca mai bună, se vor simți mai fericiți cu ei înșiși și cu compania;
    • Tratează angajații ca pe niște voluntari, ca și când ar munci pe gratis. Imaginează-și că fiecare membru din echipa ta este talentat și realizat, și că ar lucra oriunde și-ar dori, dar a ales să lucreze cu tine pentru că te place pe tine și compania;
    • Imaginează-ți că fiecare angajat este într-o poziție să influențeze o achiziție de 1 milion de dolari în produsele sau serviciile pe care le furnizezi. Aceasta va avea un enorm efect pozitiv asupra lor și îi va face să se simtă bine cu ei și cu faptul că lucrează cu tine;
    • Recompensează oamenii corect și în funcție de contribuția pe care o aduc. Companiile pot crește numai dacă pot atrage și păstra oameni excelenți al căror muncă crește continuu;
    • Complimentează oamenii, admiră-le posesiunile, calitățile și trăsăturile. Oricine iubește un compliment. Oamenii investesc o mulțime de timp și emoții în modul cum arată, cum se îmbracă, cum își aranjează părul și cum se comportă. Când aloci un minut să observi și să comentezi pozitiv oricare din aceste domenii, îi faci pe oameni să se simtă valoroși și speciali;
    • Dorești ca oamenii să lucreze cu alți oameni competenți și pozitivi, într-un climat de armonie și fericire;
    • Laudă-i regulat, dă-le apreciere și aprobare la fiecare reușită, mare sau mică. Când oamenii se simt bine pentru că primesc laude, ei vor deveni motivași intern pentru a repeta comportamentul sau performanța care le-a adus lauda prima dată. Ca rezultat, vor face din ce în ce mai multe lucruri importante, și vor deveni din ce în ce mai buni în timp;
    • Menționează munca sau realizarea explicită pe care persoana a îndeplinit-o și discută despre măsura sau sarcina specifică care a fost executată atât de bine;
    • Refuză să critici, sa te plângi de cineva din echipa ta. Orice fel de negativitate, indiferent cât este de justificată, demoralizează oamenii și îi face să se simtă nesiguri și nefericiți;
    • Nu e nimic greșit să ai probleme, dificultăți, obstacole și adversitate în lumea muncii. Se întâmplă în fiecare zi. Singura întrebare reală este modul cum răspunzi la aceste provocări. Indiferent de ce se întâmplă, trebuie să te concentrezi pe viitor și pe soluție;
    • În mod regulat celebrează succesele, atât individuale cât și ca echipă luată ca întreg;
    • Exprimă-ți interesul în oameni, interesează-te de viața lor. Întreabă-i de familia lor, despre ce fac când nu sunt la muncă, cum merg lucrurile în general;
    • Fii un mentor, caută moduri de a ghida oamenii către învățare și creștere. Sugerează cărți și articole, și eventual le poți chiar cumpăra pentru echipa ta;
    • Dă-le oamenilor din echipa ta libertatea de a-și face propria muncă. Oamenilor le place să știe exact ce trebuie să facă, dar trebuie să li se dea cât de multă libertate este posibil pentru a-și face munca așa cum doresc. Încurajează oamenii să accepte un nivel ridicat de responsabilitate în munca lor, pentru modul cum se organizează și își folosesc timpul;
    • Protejează oamenii de negativitate, răutate sau rele tratamente din partea altor oameni, atât din interiorul, cât și din afara companiei;
    • Fii plăcut și agreabil cu fiecare persoană din echipa ta. Tratează oamenii cu căldură și prietenie. Fii mereu prietenos și optimist;
    • Executivii de top se gândesc mereu în termeni de consecințe potențiale al comportamentului lor și practică autocontrolul;
    • Fii sigur că fiecare persoană știe exact ce se așteaptă de la ea, cum i se va măsura munca și ce trebuie să realizeze;
    • Tratează fiecare coleg ca și cum ar fi fost promovat și ar fi devenit șeful tău pentru câteva luni, și imaginează-ți că doar tu știi de această mutare. Vei deveni mult mai pozitiv, echilibrat și constructiv în interacțiunea ta cu acea persoană;
  • Un manager excelent, exact ca un bun șofer, poate schimba vitezele pe influență, putere și control cu ușurință, de la persoană la persoană, combinând oamenii într-o echipă de performeri;
  • Să presupunem că îi spui unuia dintre subalterni că scrii un raport către managementul companiei despre modul cum oamenii din departamentul tău folosesc timpul de muncă. Și îi spui că l-ai selectat ca pe unul dintre cei pe care o să-l observi pentru o săptămână înainte să scrii acel raport? Cum crezi că va folosi acea persoană timpul său de lucru?
  • Dacă cineva ar știi că șeful său o să-l urmărească cu coada ochiului cum își folosește timpul de lucru de-a lungul acelei săptămâni, desigur că și-ar folosi timpul mult mai eficient, mai ales dacă șeful ar fi prin apropiere;
  • Când oamenii sunt mai alerți și conștienți de ceea ce fac, decât de simpla mișcare de rutină, ei vor lucra mai bine, vor face mai puține greșeli și vor produce mai mult;
  • Un individ poate suferi de o anxietate extraordinară și de stres dacă este refuzat de oamenii din mediul său, mai ales la locul de muncă. Unul din cele mai importante lucruri le poți face ca manager este să structurezi un mediu de lucru de înaltă performanță pentru a crea angajați de înaltă performanță;
  • Când oamenii se simt acceptați, valoroși și importanți, când simt că sunt parte din ceva mai mare decât ei înșiși, această nevoie de apartenență este satisfăcută;
  • Definiția stimei de sine este ”cât de mult te placi pe tine însuți”. Cu cât te placi și te respecți mai mult pe tine însuți, cu atât mai înaltă este stima ta de sine. Cu cât stima de sine este mai înaltă, cu atât vei lucra mai bine. Cu cât te placi mai mult, cu atât îi placi mai mult pe alții. Cu cât te place mai mult pe tine și pe alții, cu atât mai mult ei te plac pe tine și doresc să lucreze cu tine și pentru tine;
  • Autoîmplinirea este cel mai înalt nivel al piramidei lui Maslow și poate fi definit ca un sentiment că ”ai devenit tot ceea ce erai capabil să devii”;
  • Numai atunci când o persoană simte că trăiește la cel mai înalt nivel la care ar putea ajunge, se va considera cu adevărat fericit, inspirat și motivat;
  • Când o persoană învață, crește și reușește mai mult decât în trecut, simte că lucrează la maximul potențialului său. Are un sentiment de autoîmplinire;
  • Mulți psihologi consideră că principala sursă de emoții negative este sentimentul unor așteptări frustrante;
  • Teoria X a lui Herzberg spune că lucrătorii sunt leneși și nu sunt de încredere. Ei trebuie să fie organizați și gestionați cu atenție. Trebuie să lucreze prin constrângere, pe bază de recompense și pedepse foarte clare. Trebuie să li se dea condiții minimale de lucru, salarii cât mai mici posibile și să fie înlocuiți rapid dacă nu mai sunt productivi. Încă mai există astfel de manageri cu astfel de idei, care tratează oamenii pe bază de băț și morcov;
  • Teoria Y spune că indivizii sunt văzuți ca fiind onești, lucrând din greu, bine intenționați, productivi și doritori să facă o muncă utilă pentru companie. Ei cer doar ca firma să le furnizeze un mediu de lucru sigur și confortabil în care să performeze cât mai bine;
  • Pentru a motiva oamenii, trebuie să apelezi la ”nevoi motivaționale”, care includ o muncă interesantă, colegi prietenoși, oportunități de dezvoltare și avansare, un loc de muncă unde ești respectat;
  • Mulți manageri cred că banii sunt un motivator major pentru producție și performanță la locul de muncă. Dar a le da oamenilor bani în plus, doar atât, nu are un impact de lungă durată asupra productivității și performanței;
  • Autorul menționează contribuția sa sub formă de ”Teoria Z”, prin care consideră că indivizii sunt oportuniști. Ei vor urma cea mai rapidă și mai ușoară cale pentru a obține ceea ce doresc chiar acum, cu puțină preocupare pentru consecințele pe termen lung ale comportamentului lor;
  • Treaba ta ca manager este să furnizezi mediul de lucru în care indivizii să fie motivați interior să facă cea mai bună muncă posibilă, pentru a obține cea mai bună contribuție posibilă;
  • Astăzi, mai mult ca oricând, oamenii sunt motivați interior să facă cea mai bună muncă posibilă. Astăzi oamenii fac munca pentru că vor, nu pentru că trebuie. Își fac treaba bine deoarece se simt provocați interior și apreciați în exterior. Oamenii își respectă munca lor și își tratează compania bine pentru că îi respecți și îi tratezi bine;
  • Identifică părțile din munca ta pe care le faci bine și de care te bucuri cel mai mult. Cum ai putea organiza timpul astfel încât să faci aceste activități mai mult timp?

”Consideră că fiecare persoană pe care o întâlnești are un semn la gât pe care scrie ”Fă-mă să mă simt important”. Nu numai că vei reuși în vânzări, vei reuși în viață” – Mary Kay Ash

  • Treaba ta ca manager este să obții cea mai mare calitate și cantitate de performanță și rezultate din resursa umană care îți este încredințată;
  • Nu încerca să fii psihologul echipei tale. Oamenii sunt așa cum sunt și acționează într-un anumit fel care este rezultatul a mii de influențe asupra cărora nu ai niciun control;
  • Regula de bază este că ”oamenii nu se schimbă”. În condiții de stres, oamenii nu numai că nu se schimbă, ci devin mai mult din ceea ce sunt deja;
  • Ceea ce poți influența sunt talentele, îndemânarea și abilitățile naturale ale oamenilor. Îi poți încuraja pe oameni să fie mai buni decât au fost în trecut ajutându-i să își dezvolte propriile linii naturale de talent și abilități;
  • Fiecare persoană se comportă în exterior exact așa cum gândește despre ea însăși în interior. Fiecare om privește lumea exterioară prin prisma propriei experiențe;
  • Fiecare persoană are un ideal al persoanei perfecte care ar putea fi. Acest ideal se definește ca ”persoana care ți-ai dori cel mai mult să devii”;
  • Acest ideal propriu este conceput din toate virtuțile, valorile, principiile și calitățile pe care un individ consideră că sunt importante și valoroase pentru el și pentru ceilalți, ca și din țelurile, visele, speranțele, aspirațiile și gândurile despre viitorul său posibil;
  • Una dintre cele mai importante sarcini ale unui manager este să seteze un exemplu al modului cum oamenii trebuie să acționeze în cadrul organizației, cum să fie tratați oamenii și cum să-și facă treaba bine, să seteze standarde înalte de integritate, onestitate și calitate, încurajând oamenii din echipă să aspire la acele calități pentru ei și pentru munca lor;
  • Companiile care au valori clare, scrise sub formă de politici, cu definirea modului cum acele valori pot fi puse în practică zilnic, au fost mai profitabile decât companiile care poate că ar avea valori similare, dar aceste valori nu au fost scrise, discutate și înțelese de oamenii care au lucrat acolo;
  • Trebuie să creezi o viziune despre cum să arate compania cândva în viitor, pe baza valorilor tale, folosind principiul idealizării, imaginând cum ar arăta afacerea perfectă peste câțiva ani;
  • Pe baza valorilor și viziunii companiei, poți identifica o misiune principală pentru companie, care să fie un țel clar și posibil de atins, pe care oricine să dorească să îl atingă. O misiune trebuie de asemenea să aibă o măsură prin care să se determine cât de aproape te afli de îndeplinirea misiunii;
  • Scopul trebuie să te afecteze pe tine și pe cei din echipa ta emoțional. Cea mai mare satisfacție provine din realizarea scopului și din ascultarea altor oameni care îți spun că ai reușit;
  • Țelurile tale sunt obiectivele măsurabile și limitate în timp pe care trebuie să le realizezi pentru a-ți demonstra valorile, a realiza viziunea, a îndeplini misiunea și atinge scopul;
  • Cei mai buni oameni dintr-o companie sunt cei complet angajați să îndeplinească valorile, viziunea, misiune, scopul și țelurile organizației;
  • Oamenii acționează întotdeauna în exterior pe baza felului cum se văd ei înșiși în interior, chiar dacă felul cum se văd ei înșiși nu este clar;
  • Aproape nimic negativ pe care oamenii îl spun despre tine (sau l-au spus când erai tânăr) nu este adevărat sau permanent adevărat;
  • Dacă tu crezi că oamenii te plac și te respectă, vei avea tendința să fii o persoană pozitivă și plăcută în orice interacțiune;
  • Pe la 40 de ani ajungi să-ți dai seama că mai nimeni nu se gândește la tine cu adevărat, deoarece oamenii petrec 99% din timpul lor gândindu-se la ei înșiși și la grijile lor. Majoritatea oamenilor sunt atât de ocupați cu propriile vieți încât nu au timp să se gândească deloc la tine;
  • De fiecare dată când faci ceva care este în linie cu persoana care ai vrea să fii la modul ideal în viitor, imaginea de sine se îmbunătățește;
  • Un șef poate influența puternic imaginea de sine și deci și performanța unui membru al echipei. Cu cât șeful tratează un membru al echipei ca și când ar fi o persoană excelentă, cu atât imaginea de sine a persoanei se întărește, și cu atât persoana va deveni mai pozitivă și mai productivă;
  • Cel mai mare obstacol în dezvoltarea completă a personalității unui individ este sentimentul de a nu te plăcea foarte mult;
  • De fiecare dată când înveți sau practici ceva nou care îți permite să-ți faci treaba mai bine, nu numai că eficacitatea ta se îmbunătățește, dar și stima de sine crește în același timp;
  • Lucrătorii în domeniul cunoașterii din echipa ta sunt motivați interior mai mult decât exterior. Ei acționează cât pot de bine pentru că doresc asta în mod efectiv. Practic nu poți motiva oamenii, doar poți crea mediul unde motivația se dezvoltă natural și spontan;
  • Când liderul tratează alți oameni cu respect și considerație, fiecare începe să își trateze asemănător colegii de muncă;
  • Critica distructivă este rădăcina majorității sentimentelor de stimă de sine scăzută, imagine de sine proastă, inferioritate, inadecvare, incompetență și nefericire în viață. Distruge personalitatea pe dinăuntru;
  • Când observi un adult nesigur, negativ și înfricoșat poți presupune că acea persoană a fost odată un copil atacat continuu și lovit emoțional prin critică de către părinții săi;
  • Încurajează membrii echipei să fie deschiși și onești tot timpul, mai ales în privința știrilor negative;
  • Sentimentul de ”nu sunt suficient de bun” este rădăcina sentimentelor de inadecvare, inferioritate, negativitate, timiditate și impopularitate;
  • Hotărăște astăzi că niciodată nu vei critica, ataca, insulta sau reduce altă persoană pentru niciun motiv. În schimb, caută ceva bun în orice lucru care se întâmplă;
  • Oamenii care se plâng mult astăzi au fost probabil crescuți de părinți care s-au plâns foarte mult când ei erau creșteau;
  • Când te plângi, de fapt te slăbești singur. Generezi sentimente de inferioritate și inadecvare. Te simți supărat și plin de resentimente, negativ și nesigur;
  • Nu îți critica adversarii și competitorii. Admiră-i dacă sunt mai de succes în anumite domenii decât tine și caută moduri prin care să realizezi produse și servicii mai bune decât ale lor;
  • Dacă ai manifestat mereu acceptare necondiționată pentru fiecare persoană pe care ai întâlnit-o, atât acasă, cât și la locul de muncă, vei deveni curând una dintre cele mai populare persoane din lume;
  • Oamenilor le place să se simtă apreciați pentru lucrurile pe care le fac sau le spun. Modul cel mai simplu prin care îți poți exprima aprecierea este să spui ”mulțumesc” pentru orice fac oamenii, care este pozitiv sau de ajutor în vreun fel;
  • Oamenii de succes tind să acționeze diplomatic și cu tact în discuțiile lor cu alții. Ei evită în mod deliberat să facă sau să spună ceva care ar putea irita sau antagoniza o altă persoană, mai ales într-o negociere;
  • Fii plăcut și politicos, și pune întrebări mai degrabă decât să faci declarații. Apoi ascultă cu atenție și interes cealaltă persoană atunci când vorbește;
  • Scopul tău este să crești stima de sine în alți oameni făcându-i să se simtă importanți. Una din cele mai bune căi este să-i admiri. Oricui îi place un compliment;
  • Trebuie să cauți mereu moduri de a complimenta pe altcineva pentru posesiunile sale, atât în viața personală, cât și la locul de muncă;
  • Dacă lauzi o persoană pentru ceva ce a făcut, fă-o întotdeauna imediat după acea performanță pozitivă;
  • Când lauzi oamenii în fața altora, fie individual sau ca și grup, ei își vor aminti de asta pentru mult timp, poate chiar toată viața;
  • Ascultă oamenii cu atenție, fără să îi întrerupi. Fă o pauză înainte să răspunzi, fără să pari că nu asculți și că doar îți pregătești replica pe care o s-o spui imediat ce interlocutorul ia o pauză ca să respire;
  • Pune întrebări de clarificare, înainte să sari cu propria opinie. Întreabă ”Ce vrei să spui cu asta?”
  • Cu cât pui mai multe întrebări, cu cât asculți mai atent răspunsurile, cu atât mai mult interlocutorul o să te placă, o să te creadă și o să fie deschis cu tine;
  • Când faci pe fiecare din echipă sau din companie să se simtă important, vei face un salt major în a deveni un manager grozav și a obține rezultate mai bune de la fiecare persoană care îți raportează ție;
  • Cel mai important factor la locul de muncă este încrederea să poți spune ”Știu că pot face o greșeală la locul de muncă fără să fiu criticat sau concediat”;
  • Potențialul client trebuie să vadă că a cumpăra produsul sau serviciul tău îi va îndepărta insatisfacția că îi lipsește aceasta și abia apoi va lua decizia de a cumpăra. Într-o piață competitivă, nu încercăm să creăm nevoi, ci să identificăm clienții care deja au această nevoie sau insatisfacție, și apoi să le arătăm produsul sau serviciul nostru pentru a satisface acea nevoie. Din cauza competiției, trebuie să convingem prospectivul client că din toate opțiunile disponibile pe piață, produsul sau serviciul nostru este cea mai bună alegere pentru el;
  • Una din cele mai bune căi de a îndepărta frica unei persoane care a făcut o greșeală este să folosești un limbaj care mută situația din prezent către viitor, către ”data viitoare”, ”în viitor” sau ”de acum încolo”;
  • Când critici oamenii pentru ceva care s-a întâmplat în trecut și nu mai poate fi schimbat, ei se vor simți supărați, defensivi și le va fi frică, vor deveni negativi și temători și nu vor mai încerca niciodată în viitor;
  • Cel mai bun lucru pe care un manager îl poate face este să creeze un mediu în care oamenii se simt complet liberi să discute, să fie de acord sau nu, să își exprime opiniile clar și deschis, nu cu frică pentru că ne-am întoarce împotriva lor și le-am amenința locul de muncă prin supărare și dezaprobare;
  • Ca manager, ești un ”problem solver”. Din minutul în care începi munca și până ajungi acasă, activitatea ta principală este să rezolvi probleme, să depășești obstacole sau să iei decizii;
  • Cu cât devii mai bun la rezolvarea problemelor, prin concentrarea permanentă pe soluții, cu atât vei primi probleme mai mari și mai importante de rezolvat. Cu aceste probleme mai mari va veni o responsabilitate mai mare, dar și o poziție mai înaltă și mai bine plătită;
  • Dacă oamenii fac greșeli, concentrează-te pe soluție, pe ceea ce se poate face pentru a rezolva problema, mai degrabă decât pe cine a făcut greșeala și pe cine să dai vina. Poți doar să îți subminezi puterea propriei poziții și credibilitatea dacă dai vina pe alții;
  • Dacă cei din echipa ta fac o greșeală, prima lor sarcină este să accepte responsabilitatea, iar a doua sarcină să propună o soluție, sau cel puțin pasul următor pentru a rezolva problema. Toți trebuie să știe că nimeni nu va fi criticat, pedepsit sau concediat pentru că a făcut o greșeală sau că l-a contrazis pe șef;
  • Sarcina ta ca manager este să structurezi munca de așa manieră încât oamenii să se simtă ca niște învingători în majoritatea timpului;
  • Cu cât un manager își exprimă așteptările pozitive despre talentele și abilitățile oamenilor săi, și aceste persoane se așteaptă să îndeplinească acele sarcini corect și la timp, cu atât mai pozitivi și motivați sunt să le execute cât mai bine posibil;
  • Primele 10% din timpul alocat unui obiectiv trebuie consumat pentru dezvoltarea unei clarități maxime cu privire la ceea ce trebuie făcut, așa încât să poți salva 90% din timp o dată ce începi;
  • Obiectivele trebuie să fie SMART – specifice, măsurabile, să poată fi atinse, să fie relevante și să aibă o alocare de timp;
  • Dacă aloci cuiva un proiect cu multe sarcini ce se poate întinde pe luni de zile pentru a fi realizat, asigură-te că ai stabilit niște jaloane de timp (milestones) și repere (benchmarks) astfel încât oamenii să aibă ținte pe termen scurt către care să țintească și astfel să se genereze în mod continuu sentimente de învingători;
  • Când cineva realizează o sarcină în timpul stabilit, oferă-i laude și recunoaștere pentru munca sa;
  • Cu cât oamenilor li se deleagă sarcini mai mari și mai multe, cu atât devin mai capabili și mai competenți, cu atât crește încrederea de sine și cu atât devin niște resurse mai importante pentru companie;
  • Procesul unei delegări eficiente:
    • Selectează persoana potrivită pentru sarcina respectivă;
    • Deleagă întreaga sarcină, astfel încât să existe 100% responsabilitate pentru o sarcină, ca un motivator major al performanței;
    • Deleagă rezultate specifice, fă-le măsurabile;
    • Deleagă prin participare și discuții. Există o relație directă între cât de mult discută o persoană sarcina cu tine înainte de a o executa și cât de bine o va realiza;
    • Setează termene clare și sub-termene pentru realizarea fiecărei sarcini;
    • Deleagă autoritatea pentru resursele necesare pentru realizarea activității. Cel care primește delegarea trebuie să aibă timpul, fondurile, asistența altor oameni și orice alte resurse mai sunt necesare;
    • O dată ce ai delegat sarcina, lasă-l pe subordonat singur. Nu-i lua munca înapoi interferând sau oferindu-te să faci anumite părți ale acesteia
  • Managementul prin excepție presupune setarea unor obiective, standarde și termene clare. Apoi doar ți se raportează dacă există excepții sau devieri de la termenele stabilite;
  • Managementul participativ presupune angajarea completă a oamenilor în cadrul companiei, astfel încât să simtă că fiecare succes al companiei este un succes personal care li se aplică și lor;
  • Încurajează oamenii constant, spune-le cât de bine lucrează. Oferă laude regulat. Prinde-i făcând ceva bine, menționează asta și laudă-i pentru ceea ce au făcut;
  • Cele mai profitabile companii par a fi acelea care au cea mai mică rată de plecări din companie;
  • Ce tip de personalitate se va potrivi cel mai bine în relația cu tine și cu compania? Aceasta este una dintre cele mai importante întrebări pe care trebuie să ți le pui înainte de a angaja pe cineva;
  • Chiar dacă o persoană are talentele, abilitățile și experiența de care ai nevoie, este foarte important ca persoana să fie compatibilă cu cultura companiei;
  • O întrebare utilă de pus unui candidat este: ”Spune-mi ceva despre cărțile, cursurile si seminariile pe care le-ai citit, ascultat sau la care ai participat pentru dezvoltarea ta personală și profesională”;
  • Oamenii care nu citesc și nu evoluează de fapt involuează într-o lume în permanentă mișcare și dominată de tehnologie. Caută oameni care sunt inteligenți și care vor să devină și mai inteligenți;
  • Angajează numai oameni care îți plac personal, nu angaja niciodată oameni cu personalitate dificilă doar pentru abilitățile lor tehnice sau pentru că crezi că alți oameni i-ar plăcea sau i-ar tolera;
  • Gândește pe hârtie. Fă o listă de rezultate care sunt așteptate de la tine în poziția ta. Organizează-le pe priorități. Selectează un rezultat care, dacă este realizat. Ar avea un impact mai mare asupra carierei și succesului tău decât orice alt rezultat;
  • Brandul tău personal, adică felul cum oamenii gândesc și vorbesc despre tine, și care este un determinant critic al succesului și recompenselor, este constituit din promisiunile pe care le faci, în termeni de rezultate pe care te angajezi să le realizezi, și din promisiunile pe care le ții, care sunt acele rezultate pe care consideri că le vei livra;
  • Majoritatea a ceea ce realizezi – aproximativ 95% – este determinat de obiceiurile tale. Obiceiurile bune sunt greu de format, dar ușor de suportat; obiceiurile proaste sunt ușor de format dar greu de suportat;
  • Motivul pentru care o schimbare de orice fel, chiar și una pozitivă și cu care toată lumea este de acord, este atât de dificilă este pentru că oamenii sunt blocați în zona lor de confort și rezistă în mod natural la orice e nou sau diferit;
  • Oamenii tind să facă ceea ce e mai rapid și mai ușor, chiar acum, cu prea puțină considerație în legătură cu consecințele pe termen scurt ale acțiunilor lor;
  • Disciplinează-te să lucrezi concentrat pe îndeplinirea unei sarcini, chiar dacă durează multe ore și te forțează să pui orice altceva deoparte, până ce acea sarcină este îndeplinită;
  • Cea mai eficientă cale de a crește imediat productivitatea, performanța și moralul este să te stai jos cu fiecare membru al echipei, unul câte unul, să revizuiți responsabilitățile sale, să îl ajuți să seteze priorități clare despre ceea ce este mai valoros și ceea ce este mai puțin valoros;
  • Rezultatele acestor discuții îți vor salva mult timp și efort, pe lângă costul vânzărilor, al clienților pierduți și a afacerilor pierdute;
  • Prima ta întrebare ca și manager este: ”Cu ce pot să te ajut?”
  • Încurajează-i pe toți să gândească mereu în termeni de soluții la problemele inevitabile și obstacolele ce pot apărea în fiecare zi;
  • Un grup pozitiv de oameni fericiți, lucrând împreună și având obiective și țeluri clare, pot realiza lucruri extraordinare, chiar și în cazul unei competiții extraordinare pe piață. Abilitatea ta de a concepe această echipă ideală și apoi de a lucra în mod continuu pentru a o ajuta să lucreze cât mai bine, este cea mai mare contribuție pe care o poți aduce afacerii tale.

Idei culese din carte de Sorin Scorțan