Toți comunicăm, dar puțini stabilim și relații – John C. Maxwell

Ce anume fac diferit cei mai eficienți oameni din lume

Un rezumat de Sorin Scorțan

Cartea ”Toți comunicăm, dar puțini stabilim și relații” de John C. Maxwell ne spune că, dacă vrem să avem succes, trebuie să învățăm cum să stabilim relații cu ceilalți.

Deși se pare că unii s-au născut cu această abilitate, realitatea este că oricine poate învăța cum să facă din orice conversație o oportunitate de a stabili o relație puternică.

În această carte John C. Maxwell ne împărtășește cele cinci principii și cele cinci practici pentru a ne dezvolta această abilitate crucială în stabilirea relațiilor, printre care se numără:

  • Identificarea lucrurilor pe care le ai în comun cu ceilalți,
  • Menținerea simplității în timpul comunicării,
  • Atragerea interesului celorlalți
  • Autenticitatea de care dai dovadă în toate relațiile pe care le ai

Iată idei interesante culese din carte:

  • Dacă stabilirea relațiilor cu ceilalți nu este o chestiune la care ești bun în prezent, poți învăța cum să faci acest lucru astfel încât mâine să devii mai bun;
  • Nu este suficient să muncești mai mult. Nu este suficient să faci o treabă extraordinara. Ca să ai succes, trebuie să înveți cum să comunici realmente cu ceilalți;
  • Ți-ai dorit vreodată ca șeful tău să înțeleagă cât de multă valoare aduci companiei, astfel încât să obții o binemeritată creștere de salariu sau o promovare? Dacă ai copii, ți-ai dori ca ei să te asculte astfel încât să îi poți ajuta să facă alegeri bune?
  • Stabilirea relațiilor este abilitatea de a te identifica cu ceilalți și de a relaționa cu ei astfel încât să ai o influență din ce în ce mai mare asupra lor;
  • Ca să ai succes, trebuie să lucrezi alături de ceilalți. Și ca să dai ce e mai bun în tine, trebuie să înveți să stabilești relații;
  • Criteriul numărul unu pentru avansare și promovare în viața profesională este abilitatea de a comunica eficient;
  • Dacă vrei să devii mai productiv și mai influent, învață să fii un lider mai bun;
  • Un lider trebuie să poată descrie încotro se îndreaptă (viziune), să convingă oamenii să fie alături de ei (consens), să stabilească relații la nivel personal (carismă) și să dea dovadă de credibilitate, adică să facă ceea ce au spus că vor face (încredere);

”Dacă aș fi din nou în facultate, m-aș concentra pe două probleme: să învăț să scriu și să vorbesc în fața unui public. Nimic în viață nu este mai important decât abilitatea de a comunica eficient” – Gerald Ford, fost Președinte al SUA

  • Talentul nu este suficient. Experiența nu este suficientă. Ca să-i conduci pe ceilalți, trebuie să poți comunica bine, cheia fiind stabilirea relațiilor;
  • Atunci când oamenii posedă abilitatea de a stabili relații, există o mare diferență referitoare la ceea ce pot realiza;
  • Când stabilești relații cu ceilalți, ești într-o poziție în care îți folosești la maximum abilitățile și talentele;
  • Când nu faci acest lucru, ai de depășit o mulțime de obstacole ca să ajungi doar la o poziție de start medie și neutră;

”Doamne, dă-mi puterea de a accepta lucrurile pe care nu le pot schimba, curajul de a schimba lucrurile pe care le pot schimba și înțelepciunea de a face diferența între ele” – Rugăciunea serenității

  • Pentru a comunica eficient și pentru a-i conduce pe ceilalți, trebuie să preiei inițiativa. Trebuie să fii proactiv. Trebuie să faci mai mult decât să supraviețuiești;
  • Cu cât ajungem mai departe în viață, cu atât devenim mai conștienți de importanța stabilirii legăturilor cu ceilalți;
  • Abilitatea de a stabili relații cu ceilalți începe cu înțelegerea valorii oamenilor;
  • Tot ceea ce devenim și tot ceea ce realizăm în viață este rezultatul interacțiunii noastre cu ceilalți;
  • Mai întâi de toate, dacă vrei să-i ajuți pe ceilalți să obțină ceea ce vor, să știi că după aceea și ei te vor ajuta pe tine să obții ceea ce vrei;
  • Dacă vrei să stabilești legături cu ceilalți, nu trebuie să te mai gândești la tine. Dacă vrei să schimbi punctul de concentrare, din interior spre exterior, încetează să te mai gândești doar la tine și orientează-te către ceilalți;
  • Maturitatea este capacitatea de a-i vedea pe ceilalți și de a acționa în folosul lor. Oamenii imaturi nu văd lucrurile și din punctul altora de vedere. Rareori sunt interesați de ceea ce e bine pentru ceilalți. Din multe puncte de vedere, se comportă ca și copiii mici;
  • Maturitatea nu vine întotdeauna odată cu vârsta; câteodată vârsta vine de una singură;
  • Pentru a oferi valoare celorlalți, trebuie mai întâi de toate să apreciezi acești oameni;
  • Pe parcursul carierei tale, vei întâlni mulți oameni. Toți sunt importanți. Toți merită atenția și prețuirea ta, chiar dacă tot ceea ce faci este să le zâmbești și să-i saluți;
  • Indiferent cât de mult poți să muncești, indiferent cât de plină de angajament este personalitatea ta, nu vei ajunge foarte departe dacă nu poți colabora cu ceilalți;
  • Motivul care stă în spatele imaturității și a egoismului, în special în cazul celor care susțin discursuri în public, este nesiguranța;
  • Gândește-te la cele mai frumoase experiențe pe care le-ai avut cu persoanele din viața ta. Ce anume au ele în comun? Pun pariu că persoana sau persoanele implicate au dovedit că le pasă de tine;
  • Nu îi poți face pe ceilalți să se simtă importanți în prezența ta dacă în adâncul sufletului ești de părere că acele persoane nu înseamnă nimic;

”Dacă atragi un om de partea ta, să-ți susțină cauza, mai întâi convinge-l că ești prietenul lui adevărat.” – Abraham Lincoln

  • O relație bună duce de obicei și la alte lucruri bune: idei, dezvoltare, parteneriat și multe altele. Oamenii au o viață mai bună atunci când le pasă unul de celălalt;
  • Dacă vrei să atragi atenția cuiva, arată-i că îl poți ajuta;
  • De fiecare dată când oamenii acționează, fac acest lucru din propriile motive, nu din motivele mele sau ale lor. De aceea trebuie să ne conformăm dorințelor lor și să încercăm să privim lucrurile din punctul lor de vedere. Dacă nu facem acest lucru, irosim atât timpul lor, cât și pe al nostru;
  • Dacă ești dispus să înveți cum să stabilești relații, vei fi uimit să vezi cât de multe uși ți se vor deschide și cu cât de mulți oameni vei fi capabil să lucrezi. Tot ceea ce trebuie să faci este să nu uiți niciodată că stabilirea relațiilor se referă întotdeauna la ceilalți;
  • Cum stabilești relații de la persoană la persoană? Prin faptul că îi faci pe ceilalți să se simtă apreciați:
    • Să știi ce anume apreciază ei, prin faptul că ești un bun ascultător atunci când te afli în preajma acelei persoane;
    • Află ce anume apreciază ei, punându-le întrebări;
    • Împărtășește-ți propriile valori care sunt similare cu ale lor;
    • Construiește o relație bazată pe valori comune
  • Ideea principală pentru a-i face pe membrii unui grup să se simtă apreciați într-o echipă este să îi inviți să participe. Participarea creează sinergie și relații;
  • Oamenii reacționează nu neapărat în funcție de cuvintele care sunt folosite, ci în funcție de relația pe care o experimentează cu acea persoană;
  • Acțiunile tale vorbesc atât de tare, încât nu-ți mai pot auzi cuvintele;
  • Ceea ce spunem contează doar în proporție de 7% din procentul în care suntem crezuți;
  • Modul în care spunem acel lucru contează în proporție de 38%;
  • Ceea ce văd alții contează în proporție de 55%;
  • Orice mesaj pe care încerci să îl transmiți trebuie să conțină ceva din tine;
  • Ai la dispoziție doar 7 secunde să faci o primă impresie corectă. Imediat ce îți faci intrarea, transmiți semnale verbale și non-verbale, iar ceilalți se hotărăsc în ce lumină le vad;
  • Ești încrezător? Te simți confortabil? Ești sincer? Te bucuri să te afli într-un anumit loc? În aceste prime șapte secunde, transmiți auditoriului semnale subtile;
  • Publicul, indiferent că este format din unul sau o sută de oameni, îți evaluează instinctiv motivele și atitudinea;
  • Indiferent cine ești sau cu cine încerci să comunici, îți poți îmbunătăți capacitatea de a zâmbi oamenilor și de a fi expresiv;
  • Dacă te pregătești să vorbești în fața unui public, verifică locul pentru a îndrepta obstacolele care ar putea împiedica relaționarea. Odată ce ai urcat pe scenă, va fi probabil prea târziu să mai faci schimbări. Pentru a comunica eficient, oferă-le celorlalți șansa să poată comunica cu tine la nivel vizual;
  • Dacă vrei să cucerești o altă persoană, mai întâi trebuie să-i acaparezi inima, iar restul va veni de la sine;
  • Cuvintele exacte pe care le folosești sunt mult mai puțin importante decât energia, intensitatea și convingerea cu care le folosești;
  • Oamenii nu-și vor aduce aminte întotdeauna ceea ce ai spus. Nu-și vor aminti întotdeauna ceea ce ai făcut. Dar își vor aminti întotdeauna modul în care i-ai făcut să se simtă;
  • Nu trebuie să arăți superb, să fii un geniu sau un orator desăvârșit ca să ai o anumită prezență și să stabilești relații cu ceilalți. Trebuie doar să fii pozitiv, să crezi în tine și să te concentrezi asupra celorlalți;
  • Cuvintele pe care alegem să le rostim soției sau copiilor pot fie să-i ridice ca indivizi, fie să îi doboare. Pot încheia sau nu o afacere. Pot transforma o conversație plictisitoare într-un moment memorabil;
  • Dacă vrei să stabilești relații ci ceilalți, trebuie să-ți manifești această intenție. Și asta presupune întotdeauna energie;

”Începând din această zi, promit solemn și declar că, de fiecare dată când un client se află la mai puțin de trei metri în fața mea, voi zâmbi, îl voi privi în ochi și îl voi saluta” – Sam Walton

  • Dacă vrei să stabilești relații ci ceilalți, trebuie să-ți manifești această intenție. Și asta presupune întotdeauna energie;
  • Dacă aștepți când poți face câte ceva pentru toată lumea, în loc să faci ceva pentru o anumită persoană, vei sfârși prin a nu face nimic pentru nimeni;
  • Pentru a oferi valoare celorlalți, trebuie să devii tu personal mai valoros. Nu poți oferi ceva ce nu ai. Nu poți vorbi despre ceea ce nu știi. Nu poți împărtăși altora ceea ce nu simți. Nimeni nu trăiește într-un spațiu gol;
  • Faptul că te cunoști pe tine și că te dezvolți la nivel personal te ajută să dobândești claritate mentală și emoțională;
  • În situațiile în care trebuie să vorbești, să predai sau să conduci, trebuie să fii pregătit și din punct de vedere profesional. Trebuie să știi despre ce vorbești;
  • Trăim într-o cultură a nerăbdării. Toată lumea este grăbită, dar acest lucru ne împiedică să stabilim în mod eficient relații cu ceilalți. Dacă vrei să relaționezi, trebuie să o lași mai moale;
  • Cei care se pricep la stabilirea legăturilor nu aleargă întotdeauna mai repede, dar sunt capabili să-i tragă și pe ceilalți după ei. Dau dovadă de răbdare. Își lasă deoparte propriul program, pentru a-i lua în calcul și pe ceilalți;
  • Tot ceea ce este valoros în viață are nevoie de timp să fie construit;
  • Când vedem persoane care oferă, suntem bucuroși de întâlnire și le salutăm. Este ușor să stabilești relații cu cei care oferă;
  • Faptul că ești genul de persoană care oferă te pune de obicei în niște situații din care toată lumea are de câștigat. Îți poate oferi energie în timp ce îi ajuți pe ceilalți. Și te ajută și să stabilești relații. Este valabil pentru legăturile stabilite individual, în cadrul unui grup sau cu membrii unui public larg. Dacă te concentrezi pe a oferi, vei descoperi că este mult mai ușor să stabilești relații cu ceilalți;
  • Vorbitul în public este una dintre principalele temeri ale americanilor, imediat după deces, care ocupă locul al cincilea, și singurătate, aflată pe locul al șaptelea;
  • Gândește-te ce consumatori de energie ai și evită-i dacă nu sunt absolut esențiali;
  • Încearcă să vezi ce anume te face să-ți reîncarci bateriile și include aceste lucruri în agenda ta zilnică;
  • Data viitoare când încerci să stabilești o relație de la persoană la persoană, pregătește-te pentru acest lucru din punct de vedere emoțional, ca și cum ai fi în fața unui public;
  • Dacă ai o zonă de expertiză și o împărtășești cu generozitatea și altora, oferi oamenilor motive să te respecte, dezvoltând și un sentiment de legătură cu tine;
  • Oamenii vor să aibă succes și caută sfaturile celor care au realizat deja ceva. Dacă ai succes în domeniul în care lucrezi, vor exista oameni care vor să te asculte;
  • Excelența stabilește legături. Dacă ai anumite abilități într-un domeniu, vor exista persoane care vor dori să stabilească o legătură cu tine datorită acestora;
  • Trebuie să profiți de punctele tale tari, să-ți dezvolți propriul stil și să-ți cultivi toate abilitățile pe care le ai la dispoziție astfel încât să poți stabili relații cu ceilalți;
  • Pentru a relaționa eficient la nivel personal, trebuie:
    • Să fii interesat de persoana respectivă,
    • Să oferi valoare celeilalte persoane,
    • Să pui interesele acesteia mai presus de ale tale,
    • Să îți exprimi recunoștința față de acea persoană
  • Pune oamenii pe primul loc, făcându-i să înțeleagă că te afli acolo ca să îi servești. Exprimă-ți recunoștința și mulțumește-le că ți-au acordat timpul lor;
  • Este greu să găsești puncte comune cu ceilalți când singura persoană asupra căreia te concentrezi ești tu însuți!
  • Oamenii care stabilesc relații caută întotdeauna lucrurile pe care le au în comun cu ceilalți. Toate relațiile pozitive sunt construite pe baza intereselor și valorilor comune;
  • Toate comunicarea cu rezultate greșite este rezultatul diferitelor presupuneri. Este simplu să etichetezi oamenii și apoi să-i vezi doar în acea lumină. Odată ce o persoană a fost încadrată clar, ne e din ce în ce mai greu să o vedem într-un mod diferit;
  • Nouă din zece controverse serioase care apar în viață sunt urmarea unor neînțelegeri, fiindcă o persoană nu a observat faptele care pentru alții sunt importante sau nu reușesc să aprecieze punctele lor de vedere;
  • Dacă vorbești cu un om într-o limbă pe care o înțelege, ai ajuns la mintea lui. Dacă îi vorbești în propria lui limbă, ai ajuns la inima lui;
  • Încearcă să îți pese de ceva în această lume vastă, în afară de mulțumirea pe care ți-o dă îndeplinirea micilor dorințe egoiste;
  • Cei mai mulți oameni apreciază orice efort pe care îl faci, indiferent cât de mic, pentru a vedea lucrurile din punctul lor de vedere;
  • Elementele pe care le ai în comun cu cineva trebuie descoperite, iar pentru asta este nevoie de timp;
  • Dacă ceilalți te plac, te vor asculta, dacă nu te plac, nu te vor asculta. Oamenilor le plac oamenii care îi plac. Atunci când ceilalți știu că îți pasă de ei, te vor asculta;
  • Oamenilor nu le pasă cât de multe știi până când nu știu cat de mult îți pasă de ei;
  • Gândește-te la profesorii tăi favoriți. Pun pariu că erau foarte plăcuți;
  • Un lider modest este slab, ci puternic… nu este preocupat de sine, ci de cât de bine își poate folosi calitățile în slujba celorlalți;
  • Dacă vrei să ai un impact asupra oamenilor, nu vorbi despre succesele tale; discută despre eșecurile pe care le-ai avut;
  • Comunicarea este asemenea unei călătorii. Cu cât oamenii au mai multe lucruri în comun, cu atât există șanse mai mari ca ei să plece în această călătorie împreună;
  • Află motivele pe care tu și ascultătorul tău vreți să le comunicați și construiți un pod între aceste motive;
  • Dacă folosești un limbaj greoi ca să încerci să impresionezi, nu poți stabili relații. Oamenii așteaptă pur și simplu ca tortura să înceteze;

”Dacă nu poți explica simplu un lucru, înseamnă că nu îl înțelegi suficient” – Albert Einstein

  • Un profesor nu este bun prin prisma lucrurilor pe care le știe, ci prin prisma a ceea ce știu elevii lui;
  • Este nevoie de efort pentru a păstra o comunicare concisă, precisă și de impact;
  • Oamenii trebuie să audă ceva de 16 ori înainte să creadă realmente acel lucru;
  • Prima oară când spui ceva, este auzit. A doua oară, este admis, iar a treia oară este învățat;
  • Trei cuvinte sunt esențiale pentru a stabili o legătură cu ceilalți: (1) concizia; (2) ușurința și (3) repetiția;
  • Trebuie să fii capabil să poți vedea ceva clar în mintea ta înainte să poți rosti clar acele lucruri. De fiecare dată când o persoană nu poate formula o idee clar, este un semnal sigur că nu a înțeles bine acea idee;
  • Managerii nesiguri pe ei creează complexitate. Managerii înspăimântați și nervoși apelează la cărți groase și complicate de planificare și la prezentări obositoare;
  • Dacă ai ceva mai multe idei principale, înseamnă că sunt prea multe;
  • Când vorbești clar și simplu, mai mulți oameni pot înțelege ce anume încerci să comunici. Să comunici simplu nu este un punct slab. Dimpotrivă, este un punct tare;
  • De câte ori ai plecat de la un eveniment gândindu-te: ”Aș fi vrut ca oratorul să vorbească mai mult; a fost mult prea scurt”? Pun pariu că de foarte puține ori;
  • De fiecare dată când comunici, indiferent că o faci cu o persoană sau cu o sută, întotdeauna este indicat să aplici principiul simplității. Nimeni nu te va asculta dacă vei fi neclar sau dificil;
  • Cei care stabilesc relații fac acel lucru dificil de a menține un limbaj simplu. Cu cât mai mare este grupul, cu atât mai simplu trebuie să fie comunicarea;
  • Dacă vrei să stabilești relații, nu numai că nu trebuie să transmiți o mulțime de informații, dar va trebui și să te străduiești să formulezi totul cât mai simplu. Cu cât ești mai ușor înțeles, cu atât ai șanse mai mari să relaționezi cu cel care te ascultă;
  • ”Care sunt elementele esențiale pe care trebuie să le comunic astfel încât oamenii să înțeleagă?” și ”Cum să fac astfel încât aceste elemente esențiale să fie memorabile?”
  • Nu există un public nepotrivit, ci doar oratori nepotriviți. Dacă publicul mai are puțin și adoarme, cineva trebuie să urce pe scenă și să-l trezească;
  • Prima ta responsabilitate ca orator este să atragi și să menții vie atenția publicului. Indiferent care este scopul tău, ai cele mai mari șanse de succes atunci când știi că atragerea atenției lor cade în sarcina ta – doar a ta;
  • Oamenii nu își amintesc ceea ce credem noi că e important; își amintesc ceea ce cred ei că e important;
  • În zilele noastre, oamenii au în cap niște telecomenzi. Dacă nu le stârnești interesul, te închid de la buton;
  • Din momentul în care ceilalți ne întâlnesc pentru prima dată, ne evaluează, conștient sau inconștient, și decid dacă vor continua să ne asculte sau pur și simplu ne vor respinge;
  • Data viitoare când vorbești, spune ceva bazat pe un lucru pe care tocmai l-ai experimentat. Asta te apropie de ascultători și îi ajută să relaționeze cu tine;
  • Oamenii acordă atenție lucrurilor care se spun la un moment dat și care leagă de ceva pe care și-l doresc foarte mult;
  • De fiecare dată când cineva se amuză pe seama propriei persoane, stabilește o relație cu ceilalți, în loc să se poziționeze cumva deasupra tuturor;
  • Îi încurajez pe ascultătorii mei să-și ia notițe. Când scrii ceva, ai șanse mult mai mari să reții acel lucru;
  • De fiecare dată când comunici, umorul, întâmplările dure sau tragediile povestite îmbunătățesc experiența. Faptele redate obiectiv și rece arareori duc la relaționare;
  • Ar trebui să încerci să fii acel tip de orator pe care tu însuți ai vrea să-l asculți;
  • Data viitoare când vei fi responsabil pentru conducerea unui grup, pune-i pe membrii acestuia să realizeze o sarcină plăcută împreună. Asigură-te că toată lumea este implicată;
  • Angajații motivați au cu 87% șanse mai mici să părăsească o companie decât angajații nemotivați;
  • Un bârfitor este cel care îți vorbește despre ceilalți; un plictisitor este cel care îți vorbește despre sine; un om care poartă o conversație strălucitoare este cel care îți vorbește despre tine;
  • Cea mai importantă calitate a unui prieten este o ureche disponibilă;
  • Liderii buni sunt și buni ascultători. Pentru a fi foarte eficienți, urmează acest model: ascultă, învață și după aceea conduc;

”Managementul se referă la a convinge oamenii să facă lucruri pe care nu vor să le facă, în timp ce leadershipul se referă la a-i inspira pe oameni să facă lucruri pe care nu ar fi crezut vreodată că le pot face” – Steve Jobs

  • Toată lumea vrea să fie inspirată. Toți oamenii vor ca cineva să creadă în ei. Așteaptă ca cineva să îi provoace, să îi motiveze și să îi încurajeze să fie tot ceea ce pot fi. Dacă ai oportunitatea să comunici ceva altora, de ce să nu fii și cineva care să-i inspire?;
  • Atunci când oamenii au încredere în tine, te vor asculta și vor fi dispuși să fie inspirați de tine;
  • Un profesor mediocru vorbește, un profesor bun explică. Iar un profesor extraordinar demonstrează;
  • Nu reprezinți nimic dacă ceea ce spui nu vine din inimă. Pasiunea și grija creează împreună excelența;
  • Ca persoană care comunică, ar trebui să fii recunoscător celor care sunt dispuși să te asculte. Ar trebui să fii recunoscător dacă rămân și continuă să te asculte. Și ar trebui să fii și mai recunoscător dacă sunt atât de inspirați încât ceea ce spui le ajunge direct la suflet;
  • Pentru a-i ajuta pe ascultători să se simtă plini de pasiune, încrezători și inspirați, trebuie să-ți exprimi recunoștința. Și, pentru a face acest lucru, trebuie să fii în primul rând o persoană recunoscătoare. Nu poți oferi ceva ce nu ai;
  • Dorința mea este să-i impulsionez și să-i ajut pe oameni să treacă de la ”știu cum” la ”fac acum”;
  • La ce e bună comunicarea dacă impactul ei se sfârșește în momentul în care încetăm să vorbim?
  • Adevăratul test al inspirării celorlalți este acțiunea. Ea este cea care face diferența;
  • Dacă îi poți inspira pe ceilalți, ai puterea să transformi lumea într-un loc mai bun;
  • Oamenii își amintesc cel mai mult modul în care i-ai făcut să se simtă;
  • Modul în care ești tu cu adevărat inspiră (sau descurajează) oamenii să se apropie de tine. Nu poți ascunde acest lucru. Caracterul, mai presus de toate, este cel care va face cea mai puternică impresie asupra oamenilor, la acest nivel;
  • Ceea ce știu oamenii despre tine contează cel mai mult atunci când vine vorba să-i inspiri. Vor să știe ce anume ai făcut. Asta îți conferă cea mai mare credibilitate;
  • Credibilitatea este moneda de schimb pentru specialiștii în comunicare. Dacă au credibilitate, sunt solvabili. Dacă nu, sunt faliți;
  • Dacă vrei să stabilești relații cu ceilalți, trebuie să devii genul acela de persoană cu care tu însuți ai crea să stabilești o relație. Modul în care te portretizezi, în care comunici și în care trăiești trebuie să corespundă unul cu celălalt;
  • Cum să comunici cu cei din jur dacă nu ai o părere clară despre tine ca persoană? Cum îi poți vedea pe ceilalți clar dacă nu te vezi pe tine exact cum ești?

”Cea mai influentă persoană cu care vei vorbi toata viața ești tu. Așadar, ar trebui să fii foarte atent la ceea ce îți spui” – Zig Ziglar

  • Dacă ești în mod constant ironic și critic la adresa ta, nu vei avea încredere în tine și nici în ceilalți. Trebuie să fii pozitiv. Asta nu înseamnă că trebuie să negi lucrurile pe care le-ai făcut eronat sau să-ți acoperi greșelile. Înseamnă să menții o privire realistă, dar pozitivă asupra vieții tale;
  • Când acțiunile tale îi afectează pe ceilalți, trebuie să recunoști că ceea ce ai făcut a fost greșit și să îți ceri scuze;
  • Când îți iei un angajament, creezi speranță. Când respecți un angajament, creezi încredere;
  • Puține lucruri sunt mai greșite decât o persoană care nu știe ce vorbește și pretinde că se pricepe, dar în realitate habar nu are. Nimănui nu-i plac persoanele false sau care au impresia că le știu pe toate;
  • Nimic nu vorbește de la sine mai mult decât rezultatele. Începe să faci ceea ce îi sfătuiești pe alții să facă. Comunică din experiență;
  • Ca să ai succes pe termen lung, nu trebuie să te limitezi doar la a stabili relații. Trebuie să continui să relaționezi și poți face acest lucru doar dacă pui în practică ceea ce comunici.

Idei culese din carte de Sorin Scorțan