despre emotii in business scaled
Psihologie

Despre emotiile in business

Am vazut o discutie interesanta pe grup … un proprietar de apartament intreba daca ar fi ok sa mareasca chiria unui chirias dupa 8 ani de zile. Chiriasul este bun si nu a cauzat probleme.

Pot presupune ca si el a fost ok ca si proprietar in acesti 8 ani de zile, cata vreme chiriasul a ramas acolo.

Discutia s-a invartit in jurul “locomiei” proprietarului care vrea sa mareasca chiria cand ar trebui sa fie multumit ca are un chirias bun si nu cumva sa il supere.

In final, eu ma intreb … oare este bine ca intr-o relatie comerciala, de business (cum este inchirierea) una dintre parti sa fie frustrata (in cazul de fata proprietarul) ca face o afacere proasta?

Este ok ca proprietarul sa NU actioneze spre rezolvarea acestei frustrari si sa ramana afectat de ea? Este ok pentru proprietar? Este ok pentru chirias?

Ma gandesc ca si chiriasul isi doreste sa aiba un partener comercial (i.e. landlord-ul) care sa fie multumit de intelegere. Sau nu?

Cresterea preturilor in relatiile de tip win-win

Eu am multi consultanti si specialisti pe care ii consult constant in diverse situatii. Ca sa ma exprim plastic, am un consiliu de razboi intreg. Unii sunt parteneri si sunt rasplatiti pe baza de reciprocitate, iar altii sunt platiti efectiv.

Cand am un furnizor, consultant, ajutor care imi place, de multe ori imi creez o relatie cu el/ ea. Ofer mult si cer mult. Din acest motiv rareori mi se intampla sa mi se mareasca preturile.

La inceputul acestui an, am simtit ca unul dintre consultanti imi ia prea putini bani pentru ceea ce imi ofera. L-am rugat sa imi mareasca pretul la nivelul la care ar fi multumit.

Mi-a dublat pretul   de fapt, un pic mai mult decat dublu … si am acceptat cu zambetul pe buze, considerandu-l un pret fair.

Apoi am abordat alti 3 consultanti si m-am oferit sa le platesc eu, din proprie initiative, preturi cu 40-50% mai mari. Au acceptat cu zambetul pe buze.

In acelasi timp, m-am aflat eu in situatia celui care este frustrat de anumite deal-uri si preturi practicate. Pe multe dintre ele le-am abordat direct si le-am reglat, pe altele le voi regla pe viitor.

Emotiile in business

Ce vreau sa spun este ca … DA, in business nu exista emotii. In business NU te superi si … nu trebuie sa ajungi la situatia in care te superi sau esti frustrat de ceva.

Dar aceasta este doar o teorie, in esenta .. NU exista emotii in business atunci cand ai de-a face cu entitati fara fata si forma, totusi, cand ai de-a face cu oameni in business … ceea ce trebuie sa primeze este din punctul meu de vedere chiar relatia mai mult decat banii.

Nu vrei bani de la oricine;

Nu vrei pe oricine de client;

Nu vrei sa primesti servicii de la oricine.

In lumea banilor, ,,banii sunt regele’’ … ,,banii nu au miros’’, ,,clientul e rege’’, ,,scopul scuza mijloacele’’.

Dar in lumea ta cum e?

Sincer, nu am vazut pe nimeni care sa o duca rau cu banii avand aceasta abordare … de a-si selecta clientii, de a-si selecta oamenii, colaboratorii, de a-si selecta modurile in care face bani, desi poate optiunile ar fi nenumarate.

Relatia cu partenerii

Voi da si un exemplu … de ani de zile, atat eu, cat si Bogdan, cat si Dan oferim gratuit, in diverse articole, webinarii, postari pe Facebook si Q&A-uri foarte multe informatii valoroase. Noi suntem tehnicieni mult mai mult decat marketeri, asa ca acesta a fost modul nostru de actiune: sa oferim foarte mult content.

In ultimul an am intalnit mai multe abordari din partea clientilor. Dintre toate 2 mi-au sarit in evidenta:

  1. Oameni care au aplicat foarte multe dintre informatiile gratuite, in primul rand, dar si platite + stiu si eu o gramada de lucruri din practica si alte surse de informare … si acum, oricand scoatem ceva nou, ei cumpara, desi, de multe ori, stiu mare parte din informatie. Mesajele pe care le primesc sunt de genul … mi-ati oferit atat de multe incat macar atat pot sa fac pentru voi, sa va ofer niste bani.
  2. Destul de rar, dar avem si astfel de abordari … am cumparat un curs de 200 de lei, 150 de euro, 200 de euro etc. si am vazut ca o parte din el il stiu deja … tot de la voi … pentru ca in ultimii 3 ani am citit toate articolele voastre, am umarit toate interviurile, am participat la toate Q&A-urile … asa ca vreau banii inapoi pe curs … Adica, am aplicat ceea ce am invatat de la voi gratuit si am castigat mii, zeci de mii de euro … si apoi am cumparat un curs de 200 de euro si uite ca 70% din info le stiam deja de la voi si vreau cei 200 de euro inapoi.

Sincer, am avut o sumedenie de abordari pentru garantia de money back – de la … nu mi se potriveste, nu inteleg, nu am timp sa studiez, am copil mic si nu ma pot concentra, nu am bani sa aplic, am deja 10 ani experienta si le stiu deja …. si tot asa .. niciodata nu am avut o emotie negativa in a rambursa banii … pentru mine este “the way the business works”. Singurele abordari care m-au deranjat au fost:

  1. Cei care si-au facut un model de actiune din asta: cumpara, studiaza si apoi cer rambursare – si ei intra deja pe o lista neagra.
  2. Cei care invoca ca au invatat deja gratuit de la noi X lucruri, asa ca vor banii inapoi doar pentru ca anumite lucruri se repeta – si ei intra tot pe lista neagra.

Financiar, un ramburs de 200 de lei, 200 de euro sau 1000 de euro nu ma afecteaza. De fapt, nici nu conteaza.

Ceea ce ma deranjeaza insa este faptul ca astfel de persoane “ma vad” si vor, intr-un mod necinstit, sa beneficieze de energia si cunostintele mele, cat si de deschiderea mea in fata celor care ma asculta.

Stiu ca asa functioneaza lucrurile si tot timpul vor exista si astfel de cazuri, insa fac si voi face ceea ce tine de mine pentru a pastra in comunitate si alaturi de mine doar caractere frumoase si sa indepartez persoanele incompatibile din punct de vedere al caracterului.

Oricum, ceea ce nu stiu astfel de persoane este ca cel care nu isi trateaza mentorul/ invatatorul cu respect nu va beneficia de mare lucru si va pierde inzecit in final.

Concluzie

Concluzia pentru mine este simpla … exista emotii in business … nu vrei orice client si orice furnizor … vrei sa lucrezi cu oameni faini care sa fie fericiti in relatia de business pe care o au cu tine.

Financiar, oricum, iesi infinit mai bine in final.

Emotional … si viata este despre emotii, iesi infinit mai bine.

Nu accepta deal-uri care te frustreaza.

Indrazneste si vei cuceri lumea!

Pe curand!

Valentin

PS. In final voi lasa un articol mai vechi in care vorbesc despre relatia cu mentorii. Cresterea mea exponentiala din ultimii 6 ani se datoreaza in mare masura mentorilor mei. Poti citi articolul AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *